Arbetslöshet

Vilka steg skall hindra växande arbetslöshet?

Det är Liberalernas partiordförande Johan Pehrsson som leder arbetsmarknadsdepartementet.  Att få ner antalet arbetslösa är blott en uppgift – kompetensförsörjning, kriminalitet inom arbetslivshet, mäns våld mot kvinnor, arbetsmiljön, ekonomisk jämlikhet, integration är andra åtaganden. Det framgår också av departementets pressmeddelanden. Där berättas om olika uppdrag som har givits, vad som ska ske eller undersökas, när resultaten skall återrapporteras.

Kring arbetslösheten har två uppdrag lämnats:

Den 15 december var rubriken för en pressträff med Johan Pehrsson ”Arbetslösheten och prioriteringar för att återupprätta arbetslinjen”.

Så långt den ena sidan, så ser Tidöavtalets partier på uppgiften och det som behöver göras.

Kritiska granskningar kommer från olika håll. Ändra er! Här och nu! Det finns inte tid att invänta.

Två artiklar rader upp alla invändningar mot regeringens politik:

På den kommunala nivån är det kommunstyrelsen som har uppdraget att bevakar arbetslösheten bland kommuninvånare: ”Uppdragsbeskrivning och målstyrning för kommunens arbetsmark­nadspolitiska åtgärder
Kommunstyrelsen är också Arbetslöshetsnämnd. En arbetslöshetsnämnd ska arbeta med att förebygga arbetslöshet och minska effekterna av arbetslöshet. Socialnämnden är den som ar­betar med frågorna och de har frågat efter tydliga mål för det kommunala arbetsmarknadspoli­tiska  uppdraget.

Våra företrädare i kommunstyrelsen, socialnämnden och i Kunskapsförbundet Väst är överens om att frågan om arbetslösheten finns högt på bevakningslistan.