Budgetproposition 2023

Vänsterpartiet har en annan inställning

I morgon onsdag avslutas riksdagens hösttermin. Under förmiddagen debatteras de sista utskottsbetänkanden med anledning av regeringens budgetförslag för 2023.

Det gäller bl a finansutskottets betänkande ”Allmänna bidrag till kommuner”. Partier som har annan uppfattning om hur pengar ska fördelas måste begränsa sin argumentation. I rambeslutet, där regeringen och SD:s förslag fick majoritet vid omröstningen 13 december, lades utgiftsramarna fast för 2023. Därefter kan ingen komma med något yrkande att höja vissa utgiftsposter, inte heller är det möjligt att reservera sig till förmån för ett annat förslag.

Avvikande uppfattning tydliggörs genom att ledamoten i utskottet lämnar ett särskilt yttrande.  Ida Gabrielsson inledde Vänsterpartiets yttrande med följande:  ”Sverigedemokraternas och regeringens budgetproposition präglas av en chockerande passivitet inför såväl stora strukturella samhällsproblem som effekterna av den pågående kostnadskrisen. Vänsterpartiet presenterar i sin
budgetmotion en helt annan inriktning. Den ekonomiska politiken ska inriktas mot full sysselsättning och ekonomisk jämlikhet. Bördorna av de snabba prishöjningarna måste fördelas rättvist, med särskild hänsyn till de hushåll som
har små marginaler. Samtidigt måste klimatomställnings-arbetet accelereras betydligt för att vi ska nå våra klimatmål. Välfärdssektorn har under lång tid varit underfinansierad. Samhället behöver förnya sitt åtagande att säkerställa
en god arbetsmiljö och goda arbetsvillkor för de som söker sig till förskolan, sjukvården, skolan och äldreomsorgen och för de som redan arbetar där. För Vänsterpartiet är det vidare en självklarhet att resurserna som är avsatta för att
finansiera den gemensamma välfärden ska gå till utbildning, vård och omsorg och inte till kommersiella bolag som etablerat sig i sektorn. Vi prioriterar i vårt samlade budgetförslag att anvisa betydande resurser till välfärdssatsningar via generella statsbidrag. Tillsammans med våra satsningar på klimatområdet påverkar detta i praktiken direkt eller indirekt alla utgiftsområden.”