27 Utskottsbetänkanden

Användbara länkar Statens budget 2023

I alla kommunala nämnder och styrelser samlas efter årsskiftet nya ledamöter tillsammans med några förtroendevalda som har kvar sina uppdrag under ytterligare en mandatperiod. Det ordnas en hel del utbildningar. Om sådant som gäller för alla, om annat som man behöver känna till i den egna nämnden, i den egna förvaltningen.

De flesta partier bidrar med utbildningstillfällen: Hur påverkar vi bäst? Hur förhåller vi oss när vi är med i en koalition som har majoritet? Eller när vi är i opposition?

Sedan finns ju inga gränser för den som vill samla information och bygga upp kunskap – den digitala världen står öppen på vid gavel. Frågan är bara: hur kan jag begränsa mig? hur håller jag ordning? vad bör jag lägga in i mitt arkiv?

Till exempel frågan om hur centrala politiska beslut påverkar kommunen och därmed också rollen som förtroendevald här hemma. Utan tvekan är regeringens och riksdagens beslut av intresse, i somliga fall direkt avgörande. Det kan gälla lagstiftningen, föreskrifter, regelverk – det gäller också vilka resurser för vilken verksamhet som kommer i form av stadsbidrag till regioner och kommuner.

Regeringen kom med budgetpropositionen, oppositionen med egna budgetmotioner. Först fattade riksdagen ”rambeslutet” om vilka inkomster och utgifter ”i stort” som ska gälla 2023. Sedan förhandlades om 27 utgiftsområden i riksdagens utskott. Majoriteten M, SD, KD och L skrev texten, i regel lade fyra oppositionspartier S, V, C och MP fram var sitt särskilt yttrande. Och innan juluppehållet beslutade hela riksdagen om förslagen i dessa utskottsbetänkanden. Somliga av mycket stort intresse för kommunerna, ett fåtal utan betydelse för kommunerna.

Men först: Statens budget 2023 – rambeslutet FiU1

Här samtliga utgiftsområden (med uppgift om  utskottet)

1   Rikets styrelse KU1

2   Samhällsekonomi och finansförvaltning FiU2