Kollektivtrafik

Biljettpriser för Västtrafik

Först kostar det ännu mer, sedan blir det bättre igen! Innan den gamla majoriteten i Västra Götalands regionfullmäktige gav sig av, passade man på att höja biljettpriserna för kollektivtrafiken ännu en gång. 

Louise Jeppsson, Vänsterpartiets biträdande regionalråd, företräder partiet också som ledamot i Västtrafiks styrelse. Hon säger: ”Dagens biljettpriser för buss och tåg i Västra Götalandsregionen höjs vid årsskiftet, för att sedan sänkas tillbaka till samma nivå som idag, den 1 maj. 

– Vi försökte redan i oktober få den dåvarande kollektivtrafiknämnden att stoppa höjningen, men lyckades inte. Därför blir det en 2,6 procents höjning den 1 januari som vi kommer att ändra tillbaka.

– Vi menar allvar med att vi vill ha en prisvärd och konkurrenskraftig kollektivtrafik jämfört med att ta bilen och då måste vi få ett slut på de årliga prishöjningarna.”
Svensk kollektivtrafik är en bransch- och intresseorganisation för de regionala kollektivtrafik-myndigheterna och länstrafikbolagen i Sverige.  I presidiet är en Moderat ordförande med biträde från S och MP. Alla tre undertecknade en debattartikel i SvD ”Märkligt att det saknas en kollektivtrafikplan”. 
Debattartikeln inleds: ”Oaktat regering har Sverige mycket att bevisa när det gäller frågan om mer hållbara resor och transporter. Trots utfästelser går utvecklingen för långsamt och många gånger saknas en sammanhållen strategi för att förena människors behov med de högt uppsatta miljö- och klimat­målen. Senast till år 2030 ska utsläppen från inrikes transporter minska med minst 70 procent jämfört med 2010. Hittills har utsläppen minskat med 27 procent, eller med drygt 2 procent per år. För att målet ska bli verklighet måste utsläppen minska med över 5 procent per år.
En rad mycket konkreta förslag inleds med en inbjudan: ”För att transport­sektorns klimatmål ska uppnås till 2030 krävs en nationell kollektiv­trafik­politik med strukturella reformer. Det är dags för en nationell agenda för kollektiv­trafiken i Sverige. Vi vill sträcka ut en hand till riksdag och regering för en dialog om vad den behöver innehålla.
Här de första två förslagen från en längre lista:
  • Ersätt reseavdraget med en avstånds­beroende och färdmedels­neutral skatte­reduktion så att klimat­utsläppen sjunker, fusket och felen minskar och subventioneringen blir lika mycket värd, oavsett inkomst och om man tar bilen, bussen, tåget eller cykeln till jobbet.
  • Ta bort förmånsskatten på månadskort och årskort i kollektiv­trafiken. I dag skatte­subventionerar staten förmåns­bilister med miljöbil och personer som fått cykel som löneförmån, men vill arbets­givaren uppmuntra resande med fossilfri kollektiv­trafik så förmåns­beskattas den anställde fullt ut.

Även om det är trögt att utifrån plattformen i en enskild kommuns fullmäktige påverka regionala och statliga beslut, så kan vi för Vänsterpartiet Vänersborg försäkra att vi står bakom alla försök att bygga kollektivtrafiken starkare. 

Dela den här sidan:

Kopiera länk