Agenda 2030 och MRP

Hur blev det så? Enda talare en vänsterpartist !?

Agenda 2030 – en kort repetition:

Agenda 2030 och de globala målen för hållbar utveckling
”Agenda 2030 är en handlingsplan med mål för omställning till ett hållbart samhälle för människorna, planeten och välståndet. Agenda 2030:s mål och delmål är integrerade och odelbara och omfattar samtliga tre dimensioner av hållbar utveckling: den ekonomiska, den sociala och den miljömässiga.” (Regeringens hemsida, rättare sagt: förra mandatperiodens hemsida)
24 maj lämnade dåvarande regering en skrivelse till riksdagen. I skrivelsen redogörs för regeringens samlade arbete med att genomföra Agenda 2030 och de globala målen för hållbar utveckling som antogs av FN:s generalförsamling i september 2015.
Två partier inkom med motioner med anledning av skrivelsen, den ena från M, här den andra från Vänsterpartiet.
Efter valet i september behandlades skrivelsen i riksdagens finansutskott som den 17 november publicerade sitt betänkande ”Sveriges genomförande av Agenda 2030”.
Läser man sammanfattningen så förstår man att intresset för Agenda 2030 inte tycks vara stort: ”Utskottet föreslår att riksdagen lägger skrivelsen om Sveriges genomförande
av Agenda 2030 till handlingarna. I skrivelsen redogör den tidigare regeringen för arbetet med att genomföra Agenda 2030 och de globala mål för hållbar utveckling som FN:s generalförsamling antog i september 2015. Skrivelsen
lämnas i enlighet med ett tillkännagivande om att regeringen ska lämna en samlad redovisning av genomförandet och måluppfyllelsen av arbetet med Agenda 2030 i en skrivelse till riksdagen vartannat år. Utskottet föreslår vidare att riksdagen avslår motionsyrkandena. I betänkandet finns en reservation (V, MP)”

Den 23 november ”debatterade” och beslutade riksdagen: ”Riksdagen anser dock att det finns en betydande väg kvar för Sverige innan målen är uppfyllda. Riksdagen lade skrivelsen till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.”

Debatten då? På länken finns även protokollet och webb-TV-inspelningen från Håkan Svennelings anförande som i inledningen beklagade: ”Arbetet med Agenda 2030 är väldigt övergripande då det handlar om både vad som sker här i Sverige och vad som sker globalt. Man skulle därför ha kunnat önska att det var 349 riksdagsledamöter anmälda till denna debatt i stället för en enda. Men nu är det tyvärr som det är, och jag får här själv debattera Agenda 2030.”

Så långt riksdagen – Vänersborg då? Det finns all anledning att anstränga sig för att förstå sambandet. När kommunstyrelsen på onsdag och kommunfullmäktige den 14 december beslutar om MRP för 2023 så är huvudförslaget den nya kommunledningens utkast. Fem andra partier behöver studera hur S, C, KD och MP tänker. Och kommunledningen har Agenda 2030-målsättningar som utgångspunkt.