Inte rätt att avvakta

Först undertecknades överenskommelsen på slottet Tidö, Därefter läste Ulf Kristersson upp sin regeringsförklaring. Och nu då? Visserligen ordnades den sedvanliga allmänpolitiska debatten förra veckan och i morgon är det partiledardebatt. Men dessa debatter leder inte fram till några beslut. Just nu händer inget, nästa vecka tar riksdagen dessutom höstledigt.

I november lägger regeringen fram sin och SD:s budgetproposition, fyra andra partier inkommer med var sin egen budgetmotion. Den 12 december kommer förslaget från finansutskottet till kammaren, någon dag senare fattas beslutet av hela riksdagen om statens budget 2023.

Under tiden hoppas många att något ska hända direkt från årsskiftet, att det går att hanka sig fram, på något sätt skaffa mat för dagen. Sveriges Stadsmissioner och andra frivilliga grupper i civilsamhället vet hur det står till, hur situationen blir mer desperat för varje dag.

Vänsterpartiet söker gehör för ett initiativ i riksdagens finansutskott nu. Med rubriken ”Mildra krisen, höj ersättningar till ekonomiskt utsatta tidigare” berättar partiet på sin hemsida:

Den senaste tiden har en kraftig inflation, höjda räntor och prisökningar på mat och energi gjort vardagen ännu tuffare för de som har allra minst. Ska vi undvika en situation där pensionärer inte har råd med hyran eller barnfamiljer måste välja mellan mat och vinterkläder så behöver Sverige en krispolitik som inte lämnar människor i sticket.

Normalt sett räknas ersättningar och stöd upp i början av varje år, för att följa med i inflation och prisökningar. Men det här är inte en normal situation, och att höja ersättningar kan inte vänta, helt enkelt eftersom inflationen inte väntar. Därför föreslår Vänsterpartiet att den uppräkningen ska ske tidigare, och att höjningen dessutom ska betalas ut retroaktivt från första juli i somras. Det skulle innebära en tryggare ekonomisk situation för de som redan har det svårast ekonomiskt, och som drabbas hårdast av plötsliga prisökningar.

I de ersättningar och stöd som skulle höjas ingår bland annat garantipensionen, äldreförsörjningsstödet, garantinivån i sjuk- och aktivitetsersättningen och den inkomstrelaterade sjuk- eller aktivitetsersättningen.

Vänsterpartiets förslag på tidigarelagda och retroaktiva höjningar skulle innebära totalt 5 106 kr i ökad inkomst för en miljon garantipensionärer och totalt 5 838 kr för de med garantinivåinkomst i sjuk- eller aktivitetsersättningen.