Mandatperioden 2022-2026

Mandatperioden 2022-2026 i Vänersborg

På lokaltidningen TTELA:s webb finns artikeln ”Fyra partier ska styra Vänersborg” (låst för icke-prenumeranter, kommer förmodligen finnas med i papperstidningen lördag).

Ingressen lyder: ”Socialdemokraterna, Centerpartiet, Kristdemokraterna och Miljöpartiet ska leda Vänersborgs kommunen under den kommande mandatperioden. Och det mesta pekar på att Benny Augustsson (S) fortsätter som kommunstyrelsens ordförande.”

Längre ner läser man: ”Grunden för samarbetet mellan partierna vilar på en politisk gemensam inriktning som kommer att synas i Mål och resursplanens inriktningsmål och uppdrag under mandatperioden samt fördelning av de politiska förtroendeuppdragen i Vänersborgs Kommun”, skriver partierna i pressmeddelandet.

Nu på fredag eftermiddag skriver Moderaterna i Vänersborg på sin Facebook-sida : ”Då det parlamentariska läget i Vänersborgs kommun inte möjliggör en hållbar konstellation väljer Moderaterna att fortsätta arbeta i opposition tillsammans med Liberalerna. Samtidigt ingår vi i en valteknisk samverkan med Vänsterpartiet och Medborgarpartiet, som endast gäller fördelning av platser i nämnder och styrelser i kommunen.”

Det innebär för fördelning av fullmäktiges 51 mandat att S-gruppen med politisk samverkan samlar 23 mandat, M-gruppen med en valteknisk samverkan 18 mandat och SD har resterande 10 mandat.

I TTELA står: ”Hur platserna i kommunstyrelsen och nämnderna ska fördelas är inte klart. Partierna ska jobba vidare med de frågorna och i december tar kommunfullmäktige beslut.”

Det är säkerligen ett korrekt uttalande, men redan nu vet vi att kommunledningen är i minoritet lite överallt. I kommunstyrelsen förfogar man över 7 av 15 mandat, i socialnämnden över 6 av 13, i samhällsbyggnadsnämnden och i barn- och utbildningsnämnden över 5 av 11 mandat. Minoritet i samtliga nämnder – men därmed inte sagt att det inte går att leda kommunen. ”Majoriteten” är sammansatt av fem partier som har egna uppfattningar.

Detta framkommer också i TTELA:s andra artikel: ”Fyra partier i i Vänersborg i valteknisk samverkan”.

Vad gäller då för Vänsterpartiet i Vänersborg? Uttalandet som kom från Liberalernas partiledare Johan Pehrsson – det är en sak man säger innan valet och sedan kommer valet och sedan … Gäller detta också oss?

Innan valet 11 september tog vi fram vår valplattform – där beskrev vi hur vi tänker att fortsätta och utveckla vårt arbete för Vänersborg.

Och nu efter valet och när vi vet att Vänsterpartiet åter finns med i varje nämnd och styrelse i Vänersborg? Nu gäller för våra förtroendevalda att hålla sig till handledningen som är nedskriven i detta dokument – vänligen klicka här.