Kollektivtrafik

Hållbart resande

När vi nu vet att Västra Götalandsregionen kommer att styras av en minoritetsledning med partierna S, V och MP, så är det dags att på nytt ta fram de tre partiernas utfästelser i enskilda frågor.

Kollektivtrafik – vem uttalade vad innan valdagen? Kan det bli ett gemensamt förslag? Ett förslag som kan klara sig genom kommande omröstningar?

Här Vänsterpartiets text ur valplattformen, med rubriken ”Hållbart resande”:

Fungerande kollektivtrafik är en viktig klassfråga, och även en fråga om jämställdhet. Denna samhällsservice måste vara tillgänglig för alla. Vem som helst ska kunna röra sig fritt i hela regionen, både för arbete och en meningsfull fritid.

Vi befinner oss mitt i en klimatkris och i en region byggd på
pendlande spelar kollektivtrafiken en nyckelroll. Det är inte
alltid enkelt att resa kollektivt i Västra Götaland och transporter står för en stor del av våra utsläpp. Att ta klimatkrisen på allvar innebär att vår region bygger ut kollektivtrafiken så att resandet med buss och tåg kan öka och därmed bilismen minska. Västra Götaland har en stor del av de regionala järnvägarna i Sverige. De har en stor betydelse för regionens invånare för arbetspendling, att kunna nå utbildningsorter och för våra fritids- och kulturaktiviteter. Vänsterpartiet värnar en sammanhållen tågtrafik i Västra Götaland och verkar för utveckling och modernisering av persontågstrafiken. Vi vill förbättra underhållet av de regionala järnvägarna; Kinnekullebanan, Viskadalsbanan, Älvsborgsbanan, Bohusbanan inklusive norra Bohusbanan. Västra Götalandsregionen måste tillsammans med staten arbeta för att framtiden för de regionala järnvägarna säkras.

Genom sänkta avgifter i kollektivtrafiken kommer fler invånare att kunna resa kollektivt i stället för att ta bilen. För att uppnå målet med Parisavtalet vill vi på sikt avskaffa avgifterna helt.

När kollektivtrafik får lägre trösklar, blir snabbare samt mer
anpassad efter våra behov så blir det självklart att lämna bilen hemma. Genom att utveckla kollektivtrafiken med fler turer, bättre anpassning till övrig kollektivtrafik och bättre anpassning till skol- och jobbtider kan tillgängligheten öka. Med en utbyggd anropsstyrd trafik kan vi förbättra möjligheterna för de som bor på mindre orter, på landsbygd och i förorter att åka kollektivt. Kollektivtrafiken ska alltid vara tillgänglig oavsett din funktion eller förmåga. Oavsett var du bor ska det finnas ett självklart, funktionsanpassat, kollektivt alternativ till bilen.

Vi ser gång på gång att orter och mindre städer får nytt liv när deras trafikinfrastruktur blir bättre. När vi vill att det totala gemensamma resandet i regionen ska öka måste vi öka tillgängligheten till kollektivtrafiken. Avgifter för sjukresor ska vara låga och får inte leda till människor avstår resor på grund av höga avgifter. Ett steg i att kunna möta invånarnas behov och bygga ut och utveckla den befintliga infrastrukturen är att Västtrafik tar tillbaka driften av kollektivtrafiken i vår region från privata företag till egen regi.

Socialdemokraterna: ”Kollektivtrafik – som är trygg och pålitlig

Miljöpartiet: ”Kollektivtrafik