Valanalys

Klockan 17:00 var länsstyrelsen klar

På valmyndighetens hemsida finns nu samtliga fastställda slutresultat efter valdagen 11 september. Klockan 17:00 idag onsdag publicerade länsstyrelsen protokollet ”slutlig sammanräkning Vänersborg”. Under rubriken ”Valda” finns listan över valda ledamöter och ersättare.

För Vänsterpartiets del förväntade vi oss inga överraskningar. Men för något eller några andra partier återstår funderingar. Personröster kan ge plats till en ledamot som visserligen nominerades men strax innan valdagen uteslöts ur partiet. Eller när personröster placerade trean och fyran högst upp i listan över valda ledamöter, medan ettan och tvåan hamnar på fullmäktiges bänk för ersättare.

Samtal mellan partierna och partigrupperna pågår, men det lär dröja innan några besked är klara.

Under tiden har många kloka tankar framförts om orsaken till att den S-ledda regeringstiden avslutades efter åtta år. Varför lyckades somliga partier, vad är anledningen att så många känner besvikelse över valresultatet?

Rapporten ”Snabbtänkt” är fritt tillgängligt och kan laddas ner från internet. Närmare 100 forskare från hela landet och från alla tänkbara ämnesområden redovisar på 117 sidor sina tankar om valrörelsen, valresultat och konsekvenser av valutgången. Avsnitten ”Vägval”, ”Växelverkan”, ”Vändpunkter” och ”Världsbilden” följer efter en inledning med 18 bidrag. ”Tänka snabbt är inte så dumt heller” är anvisningen, som påminner om vad som egentligen gäller för alla forskare ”tänka fritt är stort, tänka rätt är större”.