Vi går vidare

Visst blev det ett valresultat vi inte hade förväntat oss. Men det var inte heller någon överraskning. Resultaten från 2018 och 2014 har tidigare lärt oss hur svårt det är att få ut information om vårt arbete här på hemmaplan. Fjärde gången gillt, vi får hitta nya vägar att i god tid visa väljarna i Vänersborgs kommun vem som gör vad i våra nämnder och styrelser och i fullmäktige. I tävlingen om vem som kan hitta på flest löften förlorar vi alla gånger.

Kommunen har under tre mandatperioder styrts av en minoritetsledning. Det finns såklart en möjlighet att göra så ännu en gång fram till 2026. Mer sannolikt är att det blir överenskommelser om att ta fram en koalition med partier som tillsammans har majoritet bland 51 ledamöter i fullmäktige. Då finns tre möjligheter, två av dessa utgår ifrån att S, kommunens största parti, inte vill släppa ordförandeposten i kommunstyrelsen.

I övrigt är det bara att konstatera att valresultatet i Vänersborg på sätt och vis har blivit ett bottennapp: