Valdagen

Den långa valdagen

Valsedlarna ”med namn på” har vi nu  lämnat i alla vallokaler innan klockan 08:00. Tolv timmar senare börjar rösträkningen.

Lokalföreningens valvaka på Kronogatan 2 är då igång och vi som alla andra inväntar med spänning någon minut efter 20:00 resultaten från vallokalundersökningen.

Långt senare på kvällen och innan vi skiljs åt finns ett preliminärt resultat för riksdagen och även hyfsat tydliga besked hur det har gått i val till kommunfullmäktige.  Regionvalets utgång får vi veta på måndag.

Vi kan invänta resultaten med tillförsikt. I kommunen har vi strikt hållit oss till grundregeln att alla utfästelser till väljarna ska vara förankrade i vårt arbete under innevarande mandatperiod. Vi lovade att bygga vidare där vi redan hade lyckats, vi försäkrade våra väljare att vi skulle utvärdera där vi inte hade framgång. Inte bara upprepa utan lära av fel och göra det bättre.

Ganska många av våra över hundra medlemmar i lokalföreningen har ställt upp och bidragit i valrörelsen. Sista dagen med aktiviteter var vi i Brålanda och i centrala Vänersborg vid vår valstuga.