Nooshi Dadgostar

Uppgifter väntar efter valdagen

På Facebook skrev vår partiordförande ett inlägg som berättar om uppgifter som behöver lösas i början av mandatperioden:

Varför ska du betala högre skatt om du blir svårt sjuk eller blir av med jobbet? Så orättvist är det idag och därför går Vänsterpartiet till val på att sänka skatten för dig med sjukförsäkring och a-kassa.
Alla kan ha oturen att bli sjuk eller förlora jobbet. Därför ska vi ha en stark och trygg sjukförsäkring och a-kassa. Om det värsta händer så ska man veta att samhället finns där för en. Särskilt viktigt är det nu när vi är på väg in i en lågkonjunktur, samtidigt som priserna i vardagen rusar iväg. För under så många år har våra gemensamma trygghetssystem urholkats. Det måste vi vända och istället bygga trygghet.
För oss är det här helt centrala frågor och vi har börjat vända utvecklingen. I budgetprocessen förra hösten ställde Vänsterpartiet krav och drev igenom en höjning av golvet i sjuk- och aktivitetsersättningen med 1000 kronor i månaden. Då fick vi också igenom en sänkning av skatten för sjuk- och aktivitetsersättningen och höjning av bostadstillägget.
Men det behövs mer. Vi vill höja nivån i sjukpenningen och sjuk- och aktivitetsersättningen. Även taket behöver höjas så att sjukpenningen omfattar många. Utförsäkrade ska få upprättelse och den stelbenta rehabiliteringskedjan ersättas med individanpassad rehab. Karensdagen ska avskaffas.
Om du blir arbetslös ska det finnas en a-kassa som är lätt att kvalificera sig till och som har högre tak och golv än idag. Med våra förslag skulle 80 procent av löntagarna få 80 procent av lönen i a-kassa.
Allt det här kräver ett starkt Vänsterpartiet. Moderaterna däremot går till val på nya utförsäkringar. Socialdemokraterna talar om att de helst regerar högerut, trots att deras vallöften knappast skulle bli verklighet då. Det är mycket som står på spel i valet om en vecka.