Kollektivtrafik

Inte oss emot – partiet visar vägen

Kommande lördag pratar vi ”kollektivtrafik” vid vår valstuga. Regionen samordnar kollektivtrafik, regionen har ett stort ansvar. I kommunen fattar vi också beslut som dock måste inordnas i det som regionen har byggt upp.

I kommunen har vi haft synpunkter som hittills inte har gett önskat resultat. Det gäller även för partiets ansträngningar i regionstyrelsen och i regionfullmäktige.

23 augusti t ex blev det i regionstyrelsen avslag på en motion från Vänsterpartiet:

Yttrande över motion av Jan Alexandersson (V) med flera om att utreda delbetalning av årskort i kollektivtrafiken

Jan Alexandersson (V), Louise Jeppsson (V), Marjan Garmroudi (V), Gunilla Hellén (V), Anette Holgersson (V) och Kerstin Wallsby (V) har i en motion föreslagit en utredning om hur Västtrafik kan erbjuda månadsvis delbetalning av årskort i kollektivtrafiken samt om priset på årskorten kan sänkas.

Regionstyrelsen föreslår att regionfullmäktige beslutar att avslå motionen mot bakgrund av begränsade utredningsresurser inom Västtrafik.

Beslut: enligt förslag

Vänsterpartiet reserverade sig mot beslutet.

Men skam den som ger sig. Och nu är det såklart en stor uppmuntran för oss, lokalt och regionalt, när Vänsterpartiet centralt och partiordföranden Nooshi Dadgostar tar ordet.

Vänsterpartiets hemsida: ”Bygg ut kollektivtrafiken och halvera biljettpriserna

Nooshi Dadgostar skriver på sin Facebook-sida:

Halvera biljettpriset och bygg ut kollektivtrafiken!
Under lång tid har det blivit dyrare och dyrare att åka med kollektivtrafiken. Samtidigt är underhållet och kapaciteten på många håll eftersatt. Det är ännu en konsekvens av att det gemensamma år efter år har urholkats och politiker skjutit ifrån sig ansvaret till marknaden. Det här slår hårt mot hushållens plånböcker och är oförsvarligt i en tid av klimatkris. Nu är det dags att vända den utvecklingen. Vi föreslår därför en halvering av biljettpriserna och en kraftig utbyggnad av kollektivtrafiken.
Halverade biljettpriser ska gälla från och med nästa år. Det är viktigt att kollektivtrafiken ges rättvisa förutsättningar över hela landet och att den byggs ut i en takt som krävs för ambitiösa klimatmål.
Vi föreslår också ett nytt investeringsstöd för kollektivtrafiken. Det krävs omfattande investeringar om det ska finnas en bra och prisvärd kollektivtrafik där man behöver den, inte minst i mer glesbefolkade delar av landet. Till exempel finns ett behov på många håll att rusta upp bussflottan genom att köpa in elbussar och bygga laddinfrastruktur.
Kollektivtrafiken är en omistlig del av klimatomställningen och viktig för hushållens ekonomi. Men under lång tid har politiker av olika färg låtit den halka efter. Nu är det dags för en riktigt bra kollektivtrafik!.