"Kommunalarbetaren"

”Kommunalare borde rösta på Vänsterpartiet”

Vi invänder inte mot en sådan uppmaning. Nu gäller det en debattartikel i tidningen Kommunalarbetaren.

Kommunalare borde rösta på Vänsterpartiet

I flera fall är Vänsterpartiet det enda riksdagsparti som i dag driver Kommunals hjärtefrågor. Inom områden som direkt påverkar våra arbetsvillkor och möjligheten att göra våra röster hörda har vänstern varit drivande, skriver åtta kommunalare.

”I de frågor som på ett direkt vis påverkar våra arbetsvillkor och möjligheten att göra våra röster hörda, har vänstern varit drivande och tagit många initiativ.”

Vilka frågor syftar debattörerna till?

• Ett tydligt exempel är kravet på 30 timmars arbetsvecka med bibehållen lön, som Kommunal beslutade att verka för på kongressen i juni. Endast Vänsterpartiet har lagt motioner om förkortad arbetstid under den senaste mandatperioden, och partiet lyfter den frågan aktivt i sin valplattform inför valet i september.
  • ”Ett annat exempel är kravet på att karensavdraget ska avskaffas.” …  ”Ingen borde bestraffas för att man blir sjuk, och löntagare i LO-yrken, som allmänt har mindre ekonomiska marginaler, kan inte på samma sätt som många tjänstemän välja att jobba hemifrån vid lättare sjukdom.”
  • ”Vänsterpartiet är också det enda parti som i dag driver att det måste finnas objektiva skäl för tillfälliga anställningar, och som alltså vill avskaffa visstidsanställningarna.”
  • ”Vi har också Vänsterpartiet, tillsammans med hyresgäströrelsen, att tacka för att förslaget om marknadshyror i hyresrätter stoppades…”
  • ”Det är även vänsterns förtjänst att det blev en höjning av pensionerna: Den extra tusenlappen till de pensionärer som har lägst pension var från första början ett vänsterkrav,..”
  • ”Sist men inte minst har Vänsterpartiet, som inget annat parti under den gångna mandatperioden, visat att man står upp för sina löften. Det som sägs backas upp i vad man gör, vilket långt ifrån alltid är fallet i politiken idag.”