Vänsterpartiet presenterade förslag på stärkt välfärd

När Sveriges befolkning växer och dessutom blir allt äldre så ökar behoven i välfärden. Då innebär oförändrade resurser till välfärden i praktiken stora nedskärningar. Därför presenterade partiledare Nooshi Dadgostar i lördag Vänsterpartiets förslag på framtidens förstärkta välfärd.

Trettio år av marknadsexperiment, nedskärningar och skattesänkningar har lämnat stora hål i den svenska välfärden. I hela landet saknas det personal till skola, vård och omsorg. Inom sjukvården har pandemin lett till långa vårdköer som måste betas av, samtidigt som personalbrist och en sviktande vård har blivit det nya normala på landets sjukhus under sommaren.

Redan nu är personaltätheten inom välfärden alldeles för låg. Det betyder att de anställda inte bara måste arbeta hårdare och springa snabbare än vad som är rimligt, utan dessutom leva med en stress och oro över att inte alltid hinna leverera en god och säker vård eller omsorg.

Fackförbundet Kommunal rapporterar att det idag behövs åtminstone 50 000 nya anställda för att arbetsmiljö och arbetsbelastning inom skola, vård och omsorg ska hamna på acceptabla nivåer. I takt med att befolkningen blir äldre kommer behovet av nyanställningar att öka ännu mer — SKR beräknar att det kommer behövas 13 000 nyanställda varje år fram till 2029 för att ens kunna behålla dagens personaltäthet. För att välfärden ska kunna växa på det sätt som behövs krävs det stora satsningar, på välfärdsyrkenas utbildningarna men också på höjda lönar och på att göra välfärden till en arbetsplats som kan både attrahera och behålla den personal som behövs.

Det betyder att alla partier som inte går till val på stora tillskott till välfärden istället går till val på kraftiga nedskärningar. Det kommer den svenska välfärden inte att klara. Därför presenterar Vänsterpartiet idag förslag som inte bara garanterar att den svenska välfärden kan klara av att hålla dagens nivåer också framöver, utan faktiskt förstärker framtidens välfärd.

Vänsterpartiets förslag:

• Öka statsbidragen till kommuner och regioner så att det blir möjligt att behålla personaltätheten i välfärden även med växande och åldrande befolkning.
  • Öka statsbidragen till kommuner och regioner för att utöver att följa demografin, även öka personaltätheten med 50 000 anställda.
  • Inför en ny resursfördelningsmodell för att undvika automatiska nedskärningar. Vi föreslår en indexering av statsbidragen så att de kan följa demografin och prisutvecklingen.

Läs hela förslaget här