RÖTT

Nyttig läsning för att förstå sammanhang

Med medlemskap i Vänsterpartiet följer en uppskattad bonus: Tidskriften RÖTT – en periodisk tidskrift som ges ut 4 gånger per år med en upplaga på cirka 30 000 ex.  Utgivare är Vänsterpartiet.

Utspel under valrörelsen duggar tätt, samtliga åtta riksdagspartier söker utrymme i medierna. Energi och el tillhör områden som snabbt seglade upp i mediernas och allmänhetens intresse.

Vänsterpartiet kallade i början av månaden till en pressträff där det föreslogs ”Sverigepriser på el”.  En sammanfattning finns på partiets hemsida, där finns även länken till själva pressträffen.

Reaktioner på Nooshi Dagostars förslag lät inte vänta på sig. Några röster förkastade tanken direkt – sådant bestämmer EU, det finns ingen väg förbi, Sverige kan inte invända mot det som ligger hos EU. Andra påpekade att andra länder nyss har fått en ansökan om undantag beviljad av EU. I medierna kom en rad uttalanden som uttryckte ”intresse” för Vänsterpartiets förslag.

Varför vill en lokalförening ägna tid åt något som i vilket fall som helst aldrig någonsin kommer att bli en fråga som skall avgöras i fullmäktige här hemma? Det enkla skälet är att frågan om elförsörjningen och priset på el spelar en stor roll för oss alla, för våra företagare, för privata hushåll, för var och en. Idag, måndag 15 augusti 2022, kostar en kW/h i vårt område 2 kronor och 3 öre. Kostnaden igår, kostnaden i morgon kan avläsas på sidan elspot.nu – denna sida uppdateras varje dag senast kl 15:00.

Tillbaka till tidskriften Rött. Redan i början av juli fanns en artikel som bidrog till att första sammanhanget: ”Dra ur kontakten till det fossila – men hur?” Det är inte första gången och det kommer att upprepas – Vänsterpartiets tidskrift bidrar i god tid med relevanta bakgrundsbeskrivningar . Våra medlemmar uppskattar Rött mycket.

Och som sagt, tidskriften kommer hem gratis till alla som har blivit medlemmar. Låter det intressant?