Rasism

Klartext vid valstugan

Inget samtal blir sig likt. Somliga kommer till valstugan med en alldeles egen, mycket speciell fråga. Andra vill bara höra ”vad står ni egentligen för?”. Och så finns några som vill läxa upp en valarbetare med en berättelse om hur det verkligen förhåller sig. Då gäller det nästan uteslutande ”de” som inte är som ”vioch som inte vill anpassa sig, inte vill lära sig och bara vill ha bidrag.

Det blir för det mesta mycket korta samtal.

Men nu har det tillkommit fler valstugor och med undantag för KD och MP finns alla partier samlade på Edsgatan, vid torget. Så den som inte fick gehör hos Vänsterpartiet kan söka sig vidare och borde hitta villiga valarbetare för längre samtal om ”vi och de”.

Valarbetare i flera andra partier har det säkerligen inte lätt att ständigt uppdatera sitt informationsmaterial. Tidningen ETC skriver i sin ledare idag: ”Nej, efter den här helvetiska veckan där borgerliga partier tävlat om att vilja utsätta invandrare för kroppsliga och kognitiva experiment, kan det vara på sin plats att diskutera politik. Riktig politik. Sådan som inte handlar om rasism. Sådan som handlar om att ge samhället helt nya förutsättningar. Sådan som faktiskt kan göra saker och ting bättre, inte bara sämre.

Precis, diskutera politik, riktig politik.

Men för att avsluta detta inlägg om något som tack och lov tillhör undantagen vid alla besök till vår valstuga,  här en länk till ett centralt dokument som Vänsterpartiets valarbetare står bakom: ”Nolltolerans mot rasism – Vänsterpartiets antirasistiska strategi”.

Här den inledande texten:

Tillsammans är vi Sverige
Vi är födda i Kiruna, Kabul, Karlstad eller Kigali. Vi har olika kön och sexuell läggning, talar olika språk, har olika livserfarenheter, utbildningsbakgrund, kultur och tro. Vi är unga och gamla och några av oss har funktionsnedsättningar. Och tillsammans är vi Sverige.

I dagens Sverige har den som inte är född här eller den vars föräldrar inte är födda här ofta svårare att få jobb och bostad, och den som bär religiös eller kulturell klädsel riskerar att utsättas för diskriminering eller hatbrott.
Så ska det inte vara. I Vänsterpartiets Sverige ska alla ges lika möjligheter att vara en del av samhället och förutsättningar att ta del av rätten till bostad, utbildning och arbete.

Att bygga ett bra samhälle handlar inte om att människor ska anpassa sig för att passa in. Ett bra samhälle där det finns en plats för alla skapas genom att se till att var och en själv får välja hur hen vill leva sitt liv och med vilka ord hen vill beskriva sig. I ett sådant samhälle fokuserar vi på det vi har gemensamt istället för på det som skiljer oss åt.

I den politiska debatten hörs ofta sägas att vi måste våga prata om de verkliga problemen, att den misslyckade invandringspolitiken inte får döljas. Och visst finns det problem. Problemet är inte flyktingarna, utan bristen på likvärdig utbildning, arbeten och bostäder runt om i landet.
Problemet är inte de som invandrat, utan hur samhället ser på dem. Lösningen på dessa problem är inte att stänga gränserna – lösningen är att bygga ett Sverige som rymmer oss alla oavsett bakgrund med en stark välfärd och omfördelning av makt och resurser som förutsättning.

Vänsterpartiet spelar en viktig och naturlig roll i arbetet för ett samhälle för alla. Vi har politiken för ett jämlikt och jämställt samhälle fritt från rasism och diskriminering. Vänsterpartiet gör skillnad.