Utbildning

Utbildning är nyckeln till ett bättre samhälle

Vänsterpartiets lokala företrädare i Barn- och utbildningsnämnden och i direktionen för Kunskapsförbundet Väst förenar lång erfarenhet med viljan att komma framåt till bättre resultat.

Som sammanfattning av mandatperioden sedan valet 2018 konstaterar vi att politiker från alla partier med så många ord har framhållit betydelsen av skolans arbete för barn, ungdomar och vuxna. Men år efter år har våra yrkanden om tillräckliga  resurser röstats ner.

Vi ger inte upp, vi får bli än tydligare i vår argumentation. I längden borde det vara omöjligt för politiker i andra partier att stanna vid vackra tal. Resurser uttrycks i kronor och ören.

I november röstas om budgetanslagen för 2023. Det är det nya fullmäktige som fattar beslut. Tänk på det, tänk på vilket parti som skall få din röst den 11 september.

För våra lokala politiker är det värdefullt att Vänsterpartiet centralt värdesätter utbildningspolitiken. Här avsnittet i  valplattformen  som gäller utbildningen:

Utbildning är nyckeln till ett bättre samhälle
Svensk förskola och skola ska vara jämlik och jämställd, där alla barn och unga ges samma rätt till utbildning. En skola som ger barn lika chanser är också kompensatorisk, det vill säga den förmår ge mer stöd till den som kommer från sämre förutsättningar. Under lång tid fanns det en vilja till detta. Politiska reformer la grunden för en av världens bästa skolor. Så är det inte längre. Alldeles för många barn går idag miste om en bra skolgång, särskilt barn som växer upp i
socioekonomisk utsatthet. Det är ett misslyckande, inte bara för det enskilda barnet, utan också för samhället i stort.

Sverige är extremt. Som enda land i världen råder det fri dragningsrätt på de skattemedel som ska gå till våra barns utbildning. Pengarna du och jag betalar för våra barns skolgång och framgång går till vinster i skolkoncerner och hamnar i skatteparadis. Dessutom leder den marknadsanpassade skolan till betygsinflation,
segregation och ökad ojämlikhet. Privatiseringsexperimentet med marknadsskolan
har förstört möjligheterna för tusentals barn. Om dina föräldrar är låg- eller höginkomsttagare, akademiskt skolade eller inte, invandrade eller svenskfödda, spelar en allt större roll för dina möjligheter att klara skolan. Marknadsskolan är ett monumentalt misslyckande. Det tycker en majoritet av svenska folket och stora delar av lärarkåren. Vänsterpartiet vill avskaffa marknadsskolan med start nästa mandatperiod. Barnens rätt till utbildning kan inte vänta. Varje år är det nya elever som skickas igenom systemet utan tillräckliga kunskaper. För varenda en av dem är det en förlorad livschans.

Det räcker inte att åtgärda systemfelen med den privatiserade skolan. Skolan måste också tillföras mer resurser, det är bara så vi kan skapa en skola som kan möta barn utifrån deras olikheter och skiftande behov. De senaste årtiondena har pengarna till skolan minskat. Det krävs satsningar inte bara på undervisning utan också på
elevhälsa, specialpedagoger, fritidsverksamhet och socialt stöd. Alltför många barn far illa idag och den psykiska ohälsan bland unga är utbredd.

En framgångsrik klimatomställning kräver många nya och kunskapsintensiva arbeten, hög kompetens och satsningar på utbildningsväsendet. Arbetare, som idag är anställda i privata företag och offentlig verksamhet ska inte drabbas av arbetslöshet när samhället ställer om från fossilberoende. Deras yrkeskompetens behövs också i den gröna omställningen, men för att kunna hantera de nya gröna jobben behövs massiva satsningar på omställningsstöd, kompetensutveckling och utbildning i vad hållbar samhällsutveckling innebär. Det måste bli lättare att utbilda sig efter grundskolan oavsett vem du är, tjockleken på din plånbok eller var i landet du bor. Alltför många barn börjar aldrig gymnasieskolan eller hoppar av i förtid. Gymnasieskolan ska kunna möta alla barns behov, och inte som idag bygga på konkurrens. Vänsterpartiet vill värna universitetens oberoende och finansiering och höja studiestödet så att fler kan välja att vidareutbilda sig. Folkhögskolor och Komvux behövs i hela landet. Bildning sker genom hela livet. Därför behöver vi också värna studieförbundens ställning.

Vänsterpartiet vill satsa på hela utbildningssystemet. Från förskola till universitet och yrkeshögskola behöver kvaliteten och tillgängligheten öka. Det ska inte spela någon roll om du bor i ett miljonprogramsområde eller på landsbygden, rätten till likvärdig utbildning och bildning är grundläggande. Vänsterpartiet vill se fler lärare, tidigare insatser för barn som har det kämpigt och förbättrad tillgång till lärande
genom hela livet.