Fastighetsskatt

Fastighetsskatt – här går skiljelinjen

Du är på den lokala hemsidan för Vänsterpartiet Vänersborg. Vi vill skriva några ord om fastighetsskatten. Är detta en lokal fråga? Inte direkt. Men när valrörelsen går in i den sista månaden innan valdagen 11 september så möter vi alla möjliga frågor vid vår valstuga – och vi anstränger oss att ge ett svar. Här ett svar i efterhand, vi hade inte läst på tillräckligt bra.

Sveriges Radio intervjuar partiledarna i ett morgonprogram. Medier i allmänhet analyserar alla besked och ger utrymme åt kommentarer. Magdalena Anderssons uttalande om fastighetsskatten seglade upp som ett stort ämne.

Dagens Nyheter skriver i sin ledare: ”I valrörelsen grälar S och M om vem som är mest emot fastighetsskatten. I stället borde vi fundera över hur vi bäst inför en rimlig skatt på fastigheter, för att i stället sänka skatten på arbete”  och vidare: ”I ett land där vi vill kunna finansiera offentliga åtgärder gemensamt och redan har bland världens högsta skatter på arbete är alltihop mest förvirrande. För sanningen är att vi inte bara bör återinföra en fastighetsskatt, vi borde ha gjort det för länge sedan.”

Googlar man på ”fastighetsskatt” eller ”nej till fastighetsskatt” så blir man varse att visst, den där skatten, det där ordet ”fastighetsskatt” framkallar häftiga reaktioner. Särskilt i rikemans-kommunen Nacka i Stockholmsregionen.

Men här vid valstugan i Vänersborg? Inte lika häftigt, men uppenbarligen också en anledning för enstaka att vända ryggen mot oss. Vad säger Vänsterpartiet, är det olycksbådande – och om ja, för vem? Med tanke på det som  Dagens Nyheter skriver på framträdande plats?

Här direkt från Vänsterpartiets senaste budgetmotion i riksdagen:

Fastighetsskatt

Vänsterpartiets principiella hållning är att fastigheter är tillgångar som ska beskattas. Fastigheter är också en viktig och stabil skattebas. Vi menar att beskattningen måste utformas med krav på förutsägbarhet, men också uppfattas som rättvis. Därför bör marknadsvärdet slå igenom mer i beskattningen av bostäder än vad det gör i dag. Dagens kommunala fastighetsavgift är djupt orättvis. Den tas ut som en avgift på 0,75 procent av taxeringsvärdet, med ett tak på (för 2021) 8 437 kronor. Taket medför att den procentuella skattesatsen blir lägre ju högre taxeringsvärdet är. Fastighetsavgiften är därmed starkt regressiv.

Vänsterpartiet vill därför komplettera den kommunala fastighetsavgiften med en statlig fastighetsskatt. Skatten ska tas ut med 1,5 procent på den del av taxeringsvärdet  som överstiger 5 miljoner kronor och med 2,5 procent på den del av taxeringsvärdet som överstiger 7 miljoner kronor. Vi föreslår också att dagens begränsningsregel, som innebär att pensionärer inte ska behöva betala mer än 4 procent av sin inkomst i avgift, utökas till att omfatta alla. Vårt förslag till ny fastighetsbeskattning innebär också att de  avgiftslättnader som i dag finns för nybyggda hus avskaffas. Detta ska gälla för nybyggda hus med ett värdeår från det att regeländringen träder i kraft. Förslaget ska med andra ord inte gälla retroaktivt.

Vänsterpartiets förslag till statlig fastighetsskatt beräknas omfatta drygt 120 000 fastigheter och bedöms stärka de offentliga finanserna med 3,6 miljarder kronor 2022.25