Valtidningen

Lokalt och regionalt samarbete

Ansvarsfördelningen är en sak, men samarbete stärker båda. Vänsterpartiet i Vänersborg är angeläget att behålla och utveckla kontakten med våra företrädare i Västra Götalandsregionen.

Därför är det en självklarhet att det finns utrymme i våra lokala valtidningar för en och annan notis från regionen. På sida 4 i en av våra valtidningar resonerar regionrådet Carina Örgård kring den pågående privatiseringen av sjukvården:  ”Ingen ska kunna köpa sig till vård före andra”. Här finns även länken till Vänsterpartiets senaste budgetförslag i regionfullmäktige.

Eldbjörg Bryntesson har under mandatperioden betytt mycket för Vänsterpartiets lokala fullmäktigegrupp. Nu står hon på plats 12 på listan och vi avvaktar med viss förväntan valutgången för att veta om hon åter intar en plats som ersättare. Eldbjörgs krönika visar varför vi lärt oss uppskatta hennes tankar och bidrag.

På samma sida några få rader om ett jättestort bekymmer i Vänersborg. Visserligen kommer Arenan till viss användning, men räknat per dag och per timme är Arenan i Vänersborg inget annat än en gökunge. Vänsterpartiet vill se en oberoende utredning för att hantera obalansen, men det tycks svårt att få gehör hos de ledande partierna.