Klimat och miljö

Samtal vid valstugan om miljö och klimat

Samtal vid valstugan kan bli hur olika som helst. Från ett enkelt och rakt ”Jag är inte så insatt, så berätta gärna för mig varför jag ska rösta på er” till en helt annan ingång ”Hade tänkt rösta på Vänsterpartiet, men börjar tveka nu, jag tänker på klimatfrågan”.

Klimat och miljö? Fick inte Vänsterpartiet mycket höga omdömen för sitt miljöarbete under mandatperioden? Kan man begära mer av ett parti i opposition?

Så här skriver Naturskyddsföreningen: ”Vänsterpartiet har under en stor del av mandatperioden drivit en ambitiös miljöpolitik i riksdagen. V har konsekvent föreslagit den högsta miljöbudgeten av alla partier, och höjda miljöskatter.

Men citatet fortsätter och berör den debatt som fördes internt under några dagar i partiets ledning och som ledde till ställningstaganden som inte delas av alla och som inte heller är sista ordet. ”Under den sista delen av mandatperioden har partiets miljöprofil dock försvagats. Exempelvis har Vänsterpartiet lagt klimatskadliga förslag om att sänka skatten på bensin och diesel.”

Vänsterpartiets uppfattning att klimatfrågan överskuggar allt annat behöver inte ifrågasättas.  Diskussionen gäller inte mål utan medel, vilken väg som är bäst, hur hittar vi uthålliga lösningar, vem bär ansvaret att genomföra alla beslut vi kommer att ta? Hur betydelsefull är den enskildes insats?

Vänsterpartiet centralt säger: ”Den blinda tron på marknaden och att blunda för klimatkrisen är gårdagens politik. Omställningen behöver ske omgående och alla politiska beslut behöver ta hänsyn till den akuta kris vi befinner oss i. Med en grön politik från vänster kan vi skapa fler jobb, företag och framtidstro även utanför storstäderna.

Även i miljöfrågor är Vänsterpartiet tydligt. Det kommer bäst till uttryck i riksdagsmotionen ”Biologisk mångfald”.

Lokalt är situationen liknande – det finns en mängd finfina dokument, Vänersborgs kommun har undertecknat och anslutit sig till diverse nationella och regionala projekt, en handfull ”styrande politiker” sammanträder regelbundet. Men alla utvärderingar ger till handen att måluppfyllelsen inte kommer vid tidpunkter som det var tänkt, vi ligger efter och behöver skärpa oss.

Ska en kommun lyckas med sitt miljöarbete och bidra lokalt med vår del av klimatomställningen, då måste kommunen gå före, måste lyckas med att involvera det lokala och regionala näringslivet och få sina invånare att ställa upp och bli delaktiga.

I Vänsterpartiets lokala valplattform har vi skrivit: