Valplattform 2022

Visst – vi går vidare

Nej, våra kandidater till nästa mandatperiod behöver inte hitta på en mängd allmänt tilltalande vallöften. Vi kan bygga vidare på det som våra förtroendevalda i nämnder, kommunstyrelsen och i fullmäktige har framfört.

Flera motioner har vunnit bifall – vi bevakar att besluten genomförs. Andra tankar har inte fått gehör vid första eller andra försöket, vi söker på nytt att förankra våra förslag och vinna en majoritet. Men det sker också mycket utanför vår kommun – är det något som kan bidra till att utveckla Vänersborg?

I vår 12-sidiga valplattform kan den här sidan illustrera hur viktigt det är att ständigt bygga vidare.

Hur ställde sig Vänsterpartiet när Arenan byggdes för ofattbara 300 miljoner? På vår hemsida ger sökordet ”Arena” inte mindre än 219 inlägg. ”Rött kort för skrytbygget” är från maj 2007,  James Bucci var författare. James är med på vår lista till fullmäktige 2022 på plats 8. Han behöver nog räkna med att han kallas till fullmäktiges möten fram till 2026.

Det ska inte vara något missförstånd – arbetet med jämställdhet pågår i Vänersborg. Det som kan invändas är att det sysselsätter i huvudsak förtroendevalda med presidieposter i diverse nämnder och styrelser. Vänsterpartiet i likhet med andra partier i Vänersborg får inte sitta vid samma bord. Men det är annat vi tänker på när vi föreslår att kommunen ska ansluta sig till den europeiska deklarationen för jämställdhet på lokal och regional nivå, CEMR-deklarationen. Ledamoten i socialnämnden, Ida Hildingsson, argumenterade med framgång på vårt medlemsmöte för initiativet. Hon står på plats 3 på listan.

Vi är medvetna om att Vänsterpartiet inte har fått flest röster från Dalslands-delen i vår kommun. Men skam den som ger sig! Stefan Kärvling med sitt intresse för Frändefors, Brålanda och Sikhall har skrivit motionen om en tjänst som landsbygdsutvecklare. Även han undrar varför vissa partier per automatik får många röster från väljarna på Dal, fastän deras insats för väljarna inte sätter några avtryck här i kommunhuset. Stefan står på plats 2 på Vänsterpartiets lista, en garant för att frågor som berör Dalsland inte skjuts åt sidan.

James Bucci och Stefan Kärvling är två partikamrater som driver politiskt arbete även på egna bloggar. Där finns gott om utrymme att nysta upp alla trådar i invecklade ärenden som ofta berör byggnadsnämnden och samhällsbyggnadsnämnden samt miljö- och hälsoskyddsnämnden. Det kan gälla kampen som Anders Solvarm fick föra, det gäller Magnus Larsson i Sikhall och det gäller boende på Vänersnäs och på andra håll utanför centralorten, på platser där kommunen har inrättat verksamhetsområden med avsikt att driva på utbyggnad av vatten och avlopp.

Många frågor, olika frågor. Vi fortsätter att marknadsföra våra tankar, vi söker att vinna bifall från förtroendevalda från andra partier. Men visst upplevs det som en klapp på axeln om väljarna tar fram Vänsterpartiets röstsedel i kommunalvalet den 11 september.