Arbetsmarknadspolitik

Tillbaka till en fungerande arbets­-marknads­politik

Idag presenterar Annika Sundén, tidigare analyschef på Arbetsförmedlingen, en rapport på uppdrag av Vänsterpartiet. Utifrån den rapporten har vi tagit fram ett antal reformer som kan ge oss en fungerande Arbetsförmedling och arbetsmarknadspolitik tillbaka.

I trettio år har både Socialdemokrater och Moderater haft nyliberala reformer som lösning på alla landets problem.

Privatiseringar och stora skattesänkningar har lämnat stora hål i den svenska välfärden, med en skola, vård och omsorg som inte har resurser nog för att klara av sitt uppdrag. Vinstintresset har fått gå före kvalitet och jämlikhet.

I en debattartikel i DN idag beskriver Nooshi Dadgostar och Vänsterpartiets ekonomisk-politiska talesperson Ali Esbati det senaste marknadsexperimentet att drabba landet, alltså den utökade privatiseringen av Arbetsförmedlingen. I en osäker tid, i ett samhälle som fortfarande återhämtar sig från en pandemi, behöver vi en långsiktig och stabil arbetsmarknadspolitik, inte ytterligare ett marknadsexperiment som går ut över de som redan har det svårast.

164 000 svenskar lever i långtidsarbetslöshet. Sundéns rapport fokuserar på behovet att få dessa människor i arbete genom beprövade och speciellt riktade insatser. För att åstadkomma detta, och en långsiktigt hållbar arbetsmarknadspolitik presenterar vi därför följande reformer:

• Fokus på långtidsarbetslösa, med rätt metoder
    Bygg upp fungerande och enhetliga förmedlingstjänster hela landet, utifrån metoder vi vet fungerar, som matchning från dag ett.
  • Bygg upp stödet till personer med funktionsnedsättning
    Många långtidsarbetslösa har en funktionsnedsättning. Här behövs stödet byggas ut och funktionsrättsrörelsen måste involveras för att de ska få rätt stöd i att komma i arbete.
  • Ge rätt insats åt rätt person i rätt tid
    Avskaffa den informella politiska styrningen av Arbetsförmedlingen genom volymmål och inför istället en styrning baserad på resultat. Låt Arbetsförmedlingen själva besluta kring vilka arbetsmarknadspolitiska insatser som behövs.
  • Lokal närvaro och likvärdig service i hela landet
    De senaste åren har mer än 100 lokalkontor lagts ner, personal har sagts upp och verksamheten centraliserats till städerna. Arbetsförmedlingen måste finnas där de arbetslösa finns, därför måste de lokala kontoren återigen öppnas och bemannas.
  • Utbildning i fokus
    Den svenska arbetsmarknaden är avancerad, många branscher behöver personal men saknar sökande med rätt kompetens. Fler arbetssökande måste anvisas utbildning, och Arbetsförmedlingen måste få rätt verktyg för att göra detta. Det betyder också att det behövs fler platser på arbetsmarknadsutbildningar till bristyrken.
  • Stoppa privatiseringen av Arbetsförmedlingen
    Att en privatisering av Arbetsförmedlingens verksamhet leder till högre effektivitet saknar vetenskapligt stöd och riskerar att leda till samma kaos som övriga marknadsexperiment. Därför måste privatiseringen stoppas och den statliga kontrollen återtas.

Starka och trygga löntagare kräver en fungerande Arbetsförmedling och en aktiv arbetsmarknadspolitik. Då behövs en sammanhållen statlig arbetsförmedling med överblick över hela landets arbetsförmedling.

Läs hela artikeln här.

Här kan du ladda ned rapporten (pdf).