EU-parlamentet

Vilken besvikelse

Här hemma är vi många, kring 100 medlemmar, en ansenlig skara rätt så aktiva. Vi har ett bra samarbete  med lokalföreningar runtom, även kontakten med Vänsterpartiets företrädare i Västra Götalandsregionen fungerar bra.

Våra riksdagsledamöter är rätt så upptagna, men tack vare kansliet finns det alltid tillgång till den information vi efterlyser. Inte sällan visar sig lokalföreningens feedback ”uppåt” värdefull för någon av Vänsterpartiets 27 riksdagsledamöter.

Och så var det Bryssel. Inte mindre än 705 folkvalda parlamentariker från 27 länder. Från Sverige är det 21 ledamöter. Av alla dessa är det Malin Björk som ensam representerar Vänsterpartiet i Bryssel.

Utvecklingen av den digitala tekniken har gjort det möjligt för oss att följa henne och ta del av allt som hon har åtagit sig att påverka i detta jättestora parlament. Det har varit framgångar men också en rad besvikelser under åren sedan 2014 när hon valdes in.

Igår var Malin Björk bedrövad – ta del av hennes rapport:

”Idag skulle Europaparlamentet rösta om EU:s stora klimatpaket, Fit for 55. Paketet omfattar bland annat en utvidgning av utsläppshandelssystemet (ETS), inrättandet av klimattullar och inrättandet av en social klimatfond.
Men istället för att vi idag tog viktiga steg mot att nå Parisavtalet så sänkte högern allt det arbete vi gjort i utskottet. Jag är så besviken.
Vad som i praktiken hände var att den europeiska högern i partigruppen EPP, där svenska Moderaterna och Kristdemokraterna ingår, valde att gå samman med extremhögern och delvis med Liberalerna och tillsammans urvattna en rad viktiga klimatmål som majoriteten i EU-parlamentets miljöutskott kommit överens om. Utsläppsmålet vattnades ur och den fria tilldelningen av utsläppsrätter förlängdes.
Det gjorde att slutförslaget till beslut om utsläppshandeln, ETS, blev så dåligt att vänstern, de gröna och socialdemokraterna röstade nej till det. Därmed hade det inte längre majoritet, och hela förslaget föll.
Förslaget, som tagit åtskilliga månader att ta fram, skickas nu tillbaka till miljöutskottet för nya förhandlingar. Omröstningen om klimattullarna sköts därmed också upp.
För mig står det nu klart att vi inte kan lita på högern och liberalerna när det blir skarpt läge om klimatet. Löftena till väljarna har brutits.
Men nu får vi ta nya tag i miljöutskottet och skärpa utsläppshandelssystemet en gång för alla!”