MRP 2023

Hur kommer vi vidare?

TTELA:s utfrågning av lokalpolitiker under Aqua Blå gav ingen fingervisning om hur Vänersborg går vidare efter valdagen i september. Sedan 2010 har det inte funnits en kommunledning som förfogar över egen majoritet i kommunfullmäktige.  Om det kommer att ändras efter valdagen 11 september känns ovisst. Det enda man ser är att några av kommunens nio partier börjar förstå att det inte är säkert att man finns kvar överhuvudtaget.

Kommer budgetbeslutet denna månad att ge svar? Onsdag 8 juni behandlar kommunstyrelsen förslaget till ”Mål- och resursplan 2023”. I kommunfullmäktige 22 juni avgörs sedan vad som skall gälla nästa år.

På bordet finns ett förslag som formellt betecknas som ”förslaget från kommunstyrelsens ordförande”. Bakom ordföranden Benny Augustsson, S, står 14 ledamöter från S, 4 från C och 2 från MP, Inte fler än 20 av 51 alltså!

Därutöver finns ett förslag från M och L, ett från SD, ett från KD och ett till från V. Det är ingen djärv gissning att följande sker  såväl i kommunstyrelsen som två veckor senare i fullmäktige: Alla håller sig till sitt eget yrkande, inga kompromisser är att förvänta sig.

Flera omröstningar leder fram till en slutomröstning. Först röstas förslaget från KD bort, därefter Vänsterpartiets förslag, sedan förslaget från SD och i slutomröstningen vinner S+C+MP över M+L med 20 mot 12 röster medan 19 ledamöter avstår.

Det är inget konstigt att beslutet får svagt stöd. Under ett valår finns nämligen möjlighet att så sent som i november fatta ett nytt budgetbeslut. Då borde en rad  stora besvärande frågor ha fått svar.

• Har den växande inflationen stannat av?
  • Vet vi hur samtalen kring löneutvecklingen landar?
  • Har vi grepp om kommunens pensionsåtaganden?
  • En ny regering, en förändrat riksdag – vilket stöd kan regioner och kommuner räknar med?

Kostnadssidan och intäktssidan påverkas av ovanstående. Inte bara med någon decimal bakom kommat, utan det handlar om ett helt annat underlag än det som nu finns när partierna lämnar över sina budgetyrkanden för avgörande i juni.

Här länken till Vänsterpartiets yrkande.

Samtliga handlingar inför kommunstyrelsen på onsdag finns att ladda ner på kommunens anslagstavla under fliken ”kallelser – kommunstyrelsen”.