Val 2022

För många tecken, det duger inte

Lättare sagt än gjort! Deadline är ordet som alla fruktar som är med i gruppen som skall färdigställa texten för valtidningen.

Att få dit den rätta rubriken, de fyra raderna i ”hyllan”, den där krönikan i högerspalten, hitta en bild som passar, klura ut bildtexten, passa in en artikel i stället för något annat som ströks, korrekturläsa, göra klart, lämna till tryckeriet.

Tänk vad det frestar på, att ta bort sådant som lät bra för stunden men inte fick nåd hos de andra i gruppen.

Här ett exempel – en text som inte kommer med, inte för att budskapet blev fel, nej, för lång, för många tecken, utrymmet på sida 7 används för annat.

Allt hänger ihop – så även trafikfrågor

Bilism och kollektivtrafik

Resandet med Västtrafik ökade år efter år. Sedan kom pandemin och folk började ta bilen igen. Arbetspendlare till Trollhättan, Uddevalla och Göteborg övergick till att sitta ensamma i sina bilar, på samma sätt som tusentals andra, varje morgon, varje eftermiddag.  Trafikbolagen förlorade intäkter, vill skära ner, vill höja biljettpriser. Nu får privatbilismen betala mångdubbelt för drivmedel och riksdagen ändrar avdragsrätten för arbetsresor. Kaos? Vänsterpartiet lokalt samarbetar väl med våra representanter i regionen och i riksdagen.  Vi tror att det finns goda möjligheter att hitta vettiga lösningar, för den enskilda, för samhället, för klimatet.

Men någon gång är det så att vår kommun kan bestämma alldeles själv. Seniorkortet är ett exempel där man kan – men inte vill.

Seniorkortet 65+

Ingenting händer! Inte ja, inte nej! Ett halvt dussin medborgarförslag och Vänsterpartiets motion – samma tanke: Avgiftsfria seniorkort för Västtrafik erbjuds för alla som är 65 eller äldre. Så gör man i många kommuner i Västra Götaland, så även i Trollhättan och Mellerud.

I Vänersborg gäller 75+ sedan ett antal år tillbaka. Vad väntar man på? 2021 infördes ett nytt biljettsystem i Västra Götaland med zon A, zon B och zon C.

Nu grubblar Västtrafik över hur det blev med det nya zonsystemet. Ett beslut kommer 2023, samma besked för samtliga 49 kommuner i regionen att ta ställning till. Absolut inget skulle ha hindrat Vänersborgs kommun att ändra från dagens 75+ till 65+. Det kunde ha skett för länge sedan, det var fullt möjligt 2021 och även första halvåret 2022.

Beslutet som kommer 2023 måste Vänersborg på samma sätt som alla andra kommuner ta ställning till när Västtrafik lägger fram det.

Medborgarförslagen var entydiga, Vänsterpartiets motion också. Kommunledningen lyckades dock att hitta en majoritet för: Vi säger inte Ja! Vi säger inte Nej! Vi säger ingenting!

Flygplatsen

Varje år betalar Vänersborg över en miljon i bidrag till flygplatsen i Trollhättan. Det finns ett avtal mellan flera kommuner, det är inte bara att hoppa av. Men om regionen i Västra Götaland drar bort sin hand kommer det märkas. Om staten beslutar att stänga Bromma, då finns inte längre några landningstider som gör det attraktivt att flyga till ett affärsmöte i Stockholm, tur och retur samma dag. Vänsterpartiet vill lägga ner flygplatsen i Trollhättan.