Man tar sig för pannan

Med bara lite mer än fyra månader kvar till valdagen 11 september är det hög tid för lokala partiföreningar att avsluta ett jobbigt skrivarbete.

En lokal valplattform – vad är det som skall ingå? Hur berättar vi bäst om det vi har gjort sedan 2018 när vi formulerade våra målsättningar för en period som nu snart avslutas? Lyckades vi? Lyckades vi inte – varför inte?

Ett avgörande hinder är att lokala beslut i så hög grad påverkas av annat som avgörs på annat håll. Regionen bestämmer i huvudsak över vårdfrågor och kollektivtrafikfrågor. Utrymmet för initiativ i ett kommunfullmäktige är begränsat.

Politiska beslut av riksdagen påverkar än mer villkor som gäller för landets 290 kommuner. Långt ifrån alla beslut utfaller till belåtenhet, somliga kommuner får bekymmer och hindras att fortsätta med insatser som skall förbättra villkoren för invånarna.

Utsatta områden” finns i två, tre dussin kommuner.

Inte i Vänersborg enligt gängse uppfattning. Men visst  finns det fog för att arbeta mot segregation i vår kommun. Barn- och utbildningsnämnden och socialnämnden behandlar året runt frågor där segregation spelar en stor roll, segregation är ett stort hinder för framgång och utveckling.

I flera partiers valplattform borde det finnas tankar om insatser mot segregation. Och i arbetet med att skriva bra texter i valbroschyrerna blir man gång efter annan medveten om att kommunens roll endast kan utvecklas i ett fungerande samspel med statliga myndigheter som alla behöver bidra med insatser för en fungerande integration.

Samordning är nyckeln – och det fanns en liten statlig institution som enträget hade ägnat sig åt att kartlägga förutsättningar för att framgångsrikt ta sig an samordningen av insatser mot segregation.

Men strax innan slutet av 2021 hade KD krokat arm med SD, M hängde på och när C och L bestämde sig att lägga ner sina röster i riksdagen, ja då vann budgetförslaget från de borgerliga partierna över regeringens budgetproposition.

Ett halvt år senare lämnar regeringen uppdrag till sammanlagt åtta myndigheter där texten avslutas med:

”Regeringen lämnar ett till stora delar likalydande uppdrag till sammanlagt åtta myndigheter som är centrala för arbetet med att minska och motverka  segregation: Arbetsförmedlingen, Folkhälsomyndigheten, Försäkringskassan, Polismyndigheten, Socialstyrelsen, Statens servicecenter, Statens skolverk och Trafikverket.”

Varför detta? Åtta myndigheter – åtta uppdrag – var är samordningen? i  uppdragen finns förklaringen: ”Riksdagen har beslutat att Delmos ska upphöra som myndighet den 31 december 2022 (prop. 2021/22:1 utg.omr. 13, bet. 2021/22:AU1, rskr. 2021/22:106). Regeringen har gett Delmos i uppdrag att förbereda avvecklingen (A2021/02363).”

Delmos? ”Delegationen mot segregation”

Här endast en länk – uppdraget till Arbetsförmedlingen. Samordningen för Vänersborg förutsätter samarbete med flertalet nämnda myndigheters lokala kontor. Närmaste kontor för Arbetsförmedlingen ligger nära, i Trollhättan.

Valplattformen? Lokalt i Vänersborg? Hur väljer M, KD, SD, L och C att beskriva läget?