Strandskyddet

Nu blir det svårt att hänga med

”Jag är bekymrad över partier som Vänsterpartiet men framför allt moderater och kristdemokrater som röstar emot sin egen politik bara för att knäppa Centerpartiet eller Socialdemokraterna på näsan” säger Annie Lööf i Ekots lördagsintervju.” Sveriges Radio, Nyheter

”Moderaterna yrkar avslag på regeringens förslag för att de anser att lättnaderna i strandskyddet är för få. Vänsterpartiet av precis motsatta skäl, strandskyddet luckras upp för mycket.” Aftonbladet: ”Lättnader i strandskyddet stoppas

Alltså, Moderaterna och Vänsterpartiet gör gemensam sak? Moderaterna och Vänsterpartiet har samma politik? Eller ligger det i själva processen hur en proposition tas fram och hur ett avslag kan motiveras på helt olika sätt?

Socialdemokraterna förhandlade fram ”En ökad differentiering av strandskyddet” med Centerpartiet. Efter mycket ”om och men” tillstyrkte Miljöpartiet till slut kompromissen. Sedan dess har det hänt mycket, bl a annat har MP lämnat regeringen. S, C och MP känner dock ett ansvar att hålla fast vid kompromissen som förhandlades fram av tre av riksdagens åtta partier.

Riksdagens andra partier har skrivit motioner där det framgår hur man bedömer förslaget. Motionerna berättar också varför man landar på ett  avslagsyrkande. Och nu finns det två möjligheter att yttra sig om detta:

• Man stannar vid att konstatera att det finns en majoritet för avslag, propositionens förslag leder inte till förändrad lagstiftning.
  • Man läser och begrundar vad som anförs varför flera partier  inte anser att detta förslag leder fram till den önskade förändringen, varför man istället begär att strandskyddsfrågan skall lösas på annat sätt.

Annie Lööf tolkar avslaget rakt ut som en konspiration.

Andra tar sig tid att läsa motiveringarna till varför man röstar för att avslå propositionen.

Hur riksdagen  till slut kommer att rösta vet vi inte idag. Miljö- och jordbruksutskottet har ett antal sammanträden under april och maj innan ett betänkande går till trycket.

Frågan om strandskydd berör en mängd planer och beslut i Vänersborgs kommun. Därför är det med spänning vi följer den fortsatta behandlingen.