Bostadspolitik

Vänsterpartiets besked i bostadsfrågan

Inför höstens val kommer tidningen Byggvärlden att bjuda in samtliga riksdagspartier att bidra med debattartiklar. Här är det Vänsterpartiets bostadspolitiska talesperson Momodou Malcolm Jallow som skriver ”Sverige behöver en rättvisare bostadsmarknad”.

Det är delvis svidande kritik som framkommer: ”Vi menar att det är helt orimligt att bostaden i så hög grad som idag behandlas utifrån en finansiell aspekt. Det måste vara möjligt att hitta regelverk och rättvisa villkor som bättre återspeglar bostaden som en mänsklig rättighet och inte bara ett objekt på en marknad. Kommunerna har det huvudsakliga ansvaret för Sveriges bostadsförsörjningen, men riksdag och regering måste bistå med nödvändiga verktyg om förändring ska bli verklighet.

Momodou Malcolm Jallow beskriver skillnaden som gäller för olika boendeformer: ”Hyresrätten har under allt för lång tid satts på undantag av politiken. Samtidigt gynnas de ägda upplåtelseformerna allt mer av statliga privilegier. De som redan har mycket, får mer. De som har ingenting – får ingenting.

En sammanfattning på nio punkter avslutar debattinlägget i tidningen Byggvärlden:

Vänsterpartiet vill:

• Omgående sätta stopp för försäljningar av allmännyttiga kommunala bostäder.
  • Skapa ett starkt regelverk mot den pågående finansialiseringen av hyresfastigheter.
  • Inför rättvisare finansiella förutsättningar genom skattefria underhållsfonder för hyresfastigheter.
  • Utreda möjligheten att momsbelägga bostadshyror så att avdrag kan göras vid renoveringar.
  • Utreda frågan om att slopa fastighetsavgiften för hyresfastigheter.
  • Återinföra investeringsstöden för nybyggnation av hyresrätter med rimliga hyror.
  • Återinför stödet för renovering och energieffektivisering av flerbostadshus.
  • Påbörja nedtrappningen av räntebidragen.
  • Avveckla ROT-bidragen.