Socialnämnden

Men hur tänkte socialnämnden nu?

Det ankommer på presidiet och i första hand ordföranden att förbereda ett nämndsmöte. Meningen är ju att olika uppfattningar skall leda fram till ett avvägt och klokt beslut.

I torsdags gällde det nämndens ”förväntade resultat”.

En kort förklaring kan vara på sin plats, Kommunen har en vision ”Vänersborgs kommun – attraktiv och hållbar i alla delar, hela livet”. Sedan finns även inriktningsmål – dessa uttrycker kommunfullmäktiges övergripande viljeinriktning:

• I Vänersborgs kommun ska det finnas mer
    jämställda och jämlika förutsättningar att påverka sina liv.
  • Fler barn och unga uppnår bättre skolresultat och fullföljer sina studier.
  • Enklare och kortare vägar att starta och etablera företag.
  • Vänersborg är en ekologiskt hållbar kommun med minskad klimatpåverkan.
  • Vänersborgs kommun har en god service och hög effektivitet.
  • Sjukfrånvaron bland våra medarbetare ska minska.

Det är också fastslagit att socialnämnden skall ha ansvar för fem av dessa sex mål, inte det tredje dock. På nämnden ankommer det att bli konkret – vilka förväntade resultat för nästa budgetår, alltså 2023, kan man enas kring? Att ta fram och formulera dessa förväntade resultat var nämndens uppgift i mars.

Alla nämnder överlämnar sina texter till kommunstyrelsens arbetsutskott som sammanställer och kommer med rekommendationer. Stryk, lägg till ytterligare, ändra formuleringar, förtydliga eller liknande.

I april beslutar sedan nämnden utifrån tidigare förslag och med hänsyn till rekommendationerna.  Sedan går bollen över till förvaltningen – där tar man fram ”aktiviteter” i verksamheterna som skall leda fram till att mål och förväntade resultat förhoppningsvis kan uppnås 2023.

Vänsterpartiet hade förberett sig väl och föreslog vid sammanträdet i veckan egna texter eller ändringsförslag till det som förvaltningen och presidiet hade lagt fram.

Det gjorde nog inte ordföranden Dan Nyberg, S, särskilt glad. Tid för diskussion, tid för att väga olika tankar – nej, det var inte planerat. Nu idag, i mars, skulle inte heller det slutliga beslut fattas, ärendet återkommer ju i april när fem ledamöter i kommunstyrelsens arbetsutskott är klara med sin uppgift att utfärda rekommendationer.

Envisa Vänsterpartiet yrkade dock – och utan diskussion om innehållet följde omröstningen, punkt för punkt. Elva av nämndens tretton ledamöter var eniga om  att bifalla ordförandens förslag om AVSLAG.

Så även på följande tre av alla våra förslag:

• Hemlösheten ska minska -AVSLAG
  • Nöjdheten hos kvinnor gällande bemötande och utförande av insatser ska öka till samma nivå som hos män – AVSLAG
  • Nöjdheten kring scheman hos förvaltningens medarbetare ska öla – AVSLAG

Så kommer det att stå i protokollet. Vänsterpartiets ledamöter reserverade sig. Kommunstyrelsens arbetsutskott kommer inte ens att titta på protokollet, utan nöjer sig med texten som togs fram av förvaltningen och passerade nämnden utan ändringar eller tillägg.