Ukraina

Hur tar vi emot flyktingar?

Nooshi Dadgostar besökte idag Migrationsverkets enhet för Ukraina i Malmö. Hon skriver:

Hittills har över 3 miljoner ukrainare flytt sitt land. Sverige tar i dagsläget emot cirka 4 000 ukrainska flyktingar varje dag. Migrationsverket räknar med att vi kommer ha tagit emot cirka 200 000 ukrainska flyktingar innan halvårsskiftet. Siffrorna är osäkra, men de tyder på att Sverige kommer ta emot väldigt många människor.
Regeringen har gett Migrationsverket uppdraget att inventera tillgången på tillfälliga boenden för flyktingmottagande och att bygga och förvalta fler sådana boenden. Myndigheten får själva bedöma vilket behov det finns av nya boenden. Regeringen har också föreslagit tillfälliga lättnader i plan- och byggregler, för att underlätta byggandet.
Vänsterpartiet anser att båda åtgärderna är bra. Men vi börjar från en alldeles för låg nivå. Det här arbetet hade behövt förberedas för länge sen. Vi hade behövt bygga samhället starkare. Välfärden hade behövt vara bättre rustad.
Regeringen agerar även som om det handlar om tillfälligt skydd, men ingen vet när flyktingarna kan återvända till Ukraina. Ett tillfälligt skydd kommer inte att ge den trygghet flyktingarna behöver, utan flyktingarna behöver välkomnas på lång sikt med långsiktiga insatser.
• Vänsterpartiet vill bygga ut kapaciteten för flyktingmottagande snabbt. Kommunerna måste få tydliga besked om tillräckliga och långsiktiga ersättningar för de investeringar de nu gör och bevilja amnesti åt de ensamkommande för att frigöra boendeplatser och resurser. Begränsningarna i EBO-lagen måste tas bort.
• Höj dagersättningen för asylsökande, som också omfattar de som får skydd enligt massflyktsdirektivet. Den har inte höjts sedan 1994 och låg redan då under nivån för försörjningsstöd. Det är tänkt som en tillfällig ersättning under asyltiden, nu kan den gälla i över tre år för de som flyr Ukraina. Och ge asylsökande och de som omfattas av massflyktsdirektivet rätt att läsa SFI.
• Ge ökat stöd till civilsamhället
Det här måste vi göra nu. Sverige ska visa solidaritet med människor som flyr undan krig. Det gör vi bäst genom konkreta handlingar. Människor som tar sig till Sverige ska få ett respektfullt mottagande och vi ska erbjuda dem ett värdigt liv.
Kan vara en bild av 2 personer, personer som står och inomhus