Budget 2023

Hög tid för samordning

Från mars till juni brukar Vänsterpartiets förtroendevalda känna av att alla uppdrag har extra tyngd. Nu är tiden inne att dels i den egna nämnden, dels i samförstånd med ledamöterna från alla andra nämnder formulera yrkanden där partiet för fram sina förväntningar inför 2023.

Innan budgetprocessen landar i ett beslut som fattas av kommunfullmäktige i juni, så gäller det att hantera ett besked från kommunstyrelsen. I slutet på februari röstade kommunledningen fram ”ramanvisningar” för det fortsatta arbetet. ”Snålhet gäller!” – så kan beslutet sammanfattas.

Nu i mars står nämndernas arbete med ”Förväntade resultat” på dagordningen. Det måste förklaras.

Kommunen har en vision. Kommunen har också en handfull inriktningsmål. Dessa är övergripande, de gäller hela kommunen. De öronmärkta inriktningsmålen betyder att vissa nämnder är något mer ansvariga för enstaka mål än andra nämnder. Alla nämnder har som uppgift att ”ta hand om” tilldelade mål. Därför beslutar nämnderna hur detta skall göras – nämnderna beslutar om ”förväntade resultat”.

I praktiken har förvaltningsledningen tagit fram texten för dessa förväntade resultat, även om det syns då och då att presidiet, alltså nämndens ordföranden har påverkat utfallet. Men beslutet sker av hela nämnden och rapporteras till kommunstyrelsens arbetsutskott.

Där sammanställs allt som kommer in från alla nämnder, granskas, bearbetas, sammanställs i ett utlåtande som riktas tillbaka till nämnder med något budskap av sorten ”okey, införstådd” eller ”gör om, rätta till, bättre kan ni” eller liknande.

Under tiden går också alla förvaltningar vidare. Det sker på två spår: Dels översätter man det politiska budskap, som alltså kallas för ”förväntade resultat”, till det som ska ske i verksamheten. Förvaltningen beskriver ”aktiviteter”, det som ska göras av de anställda för att omsätta politikernas tankar till att ”så här blir det på riktigt”.

Dels utrustar förvaltningarna sina presidier med underlag för ett möte med budgetberedningen i slutet på april. Ramanvisningar ska ju hållas – alltså, hur kan vi fixa till det så att vi inte överskrider den snåla resurstilldelningen?

Om vi ser att det inte går, inte på långa vägar, då måste det skrivas konsekvensbeskrivningar. Förvaltningen sammanställer, men innan de når budgetberedningen, kommunstyrelsen och till slut kommunfullmäktige, då har nämndernas politiker i april en sista chans att yttra sig.

Och så kommer det att bli som det brukar bli: I nämnden sägs det ”det går inte, vi måste få större tilldelning av resurser”, och samma förtroendevalda kan sedan i juni i kommunfullmäktige rösta mot sig själva och försvarstalet lyder: Jamen, nu i fullmäktige måste jag ta ansvar för helheten – och då är det så ”att inte alla kan få allt man önskar sig”.

Vänsterpartiets ledamöter försöker som alltid att redan i ett tidigt skede enas kring vad vi tror är möjligt. Vi anstränger oss att föra fram samma budskap genom hela processen. Låt oss se om vi lyckas med detta även i år.

Nästa vecka är det en tuff vecka:

Barn- och utbildningsnämnden på måndag, Kunskapsförbundets direktion på tisdag, Kommunstyrelsen på onsdag, Socialnämnden på torsdag. Kallelsen till KFV finns här, alla andra hämtas från kommunens digitala anslagstavla.