Marknadsskolan

Marknadsskolan – många frågor, men vad blir svaret?

Valrörelsen har kommit igång. I veckan förhörde sig P4 Väst om ”läget” med tre politiker i Vänersborg.

Det var duon Benny Augustsson (S) och Henrik Harlitz (M), kommunledningen så att säga. Och så Ola Wesley (SD).

Som man frågar får man svar. Inga skarpa frågor, inga tydliga svar. Så kommer det inte att fortsätta.

Dels finns det gott om kommuninvånare som har klara förväntningar och som inte låter sig nöjas med allmänna utfästelser. Dels kommer några av partierna att själva framföra enskilda frågor som skall tas upp i debatter igen och igen, på nationell nivå, i regionen och på hemmaplan i den egna kommunen.

Vänsterpartiet har redan framfört kravet på en folkomröstning om marknadsskolan. Skolan angår alla. Många av skolans problem kan inte lösas av kommunens politiker, lagarna stiftas eller förändras av riksdagen. Men det är här i närområdet där lösningar behövs. Så är det med marknadsskolan, som har fört med sig ett överutbud av utbildningsplatser som konkurrerar om eleverna. Det är osunt, gynnar ett fåtal, missgynnar många fler och är kostsamt och ett slöseri med offentliga resurser.

Debatten om marknadsskolan kommer att föras. Och förhoppningsvis präglas av kunskap om vad det är vi egentligen talar om.

Därför ett litet tips. I ”Dagens Arena” ställde Lars Anell frågan: ”Varför såg vi inte marknadsskolan komma?”

Visst tar det lite tid att ta sig an läsningen av en längre text, men det kan det vara värt. För alla som på ett seriöst sätt är intresserade av att inte bara tala om problem, utan även vill bidra till att lösa dem.