Vänsterpartiet Fyrbodal

En helg i Strömstad

Sedan något år tillbaka finns en lokalförening för Vänsterpartiet i var och en av Fyrbodals 14 kommuner. Det finns tre stora kommuner – tre stora lokalföreningar – och det finns 11 mindre kommuner med ett mindre antal partimedlemmar.

På lördag har distriktet Fyrbodal sin årskonferens, på söndag ordnas distriktets valkonferens. I Strömstad, som likt Lysekil, Munkedal och Tanum tillhör gruppen ”störst bland mindre”, samlas 58 ombud. Flest kommer från Uddevalla, Trollhättan och Vänersborg.

En liknande konferens skulle för 25 år inte ha ordnats i norra delen av Fyrbodal. På den tiden tillhörde lokalföreningarna i Trollhättan och Vänersborg Älvsborgsdistriktet. Ändringen kom i anslutning till att Västra Götalands län bildades 1998 och Västra Götalandsregionen 1999. Det var också 1998 som Västra Götalands läns norra valkrets kom till med just dessa 14 kommuner.

Alla ombud är väl förberedda och förhoppningsvis fattas kloka och vägledande beslut. Gemensamma riktlinjer för valrörelsen i hela distriktet underlättar framför allt för föreningar på de mindre orterna. Blir det som det brukar, så hjälper medlemmarna från Trollhättan, Uddevalla och Vänersborg till där det behövs.

Men visst kommer det att ligga en skugga över konferensdagarna. Utvecklingen i Ukraina påverkar debatten, stora lokala och regionala frågor har plötsligt inte den betydelse som fanns när ombuden förberedde sig på allt som fanns på dagordningen.

Så var det också för ganska länge sedan när Älvsborgsdistriktet hade årskonferens i Vänersborg på Scandic hotell. Det var en förmiddag som ingen har glömt, på vägen till Vänersborg hade alla fått nyheten om vad som hade hänt på Sveavägen kvällen innan, 28 februari 1986.

Om en vecka, lördag 5 mars 2022, är lokalföreningens lite över hundra medlemmar i Vänersborg inbjudna till årsmötet i partiets nya lokaler på Kronogatan 2.