Skoldebatt

Skoldebatten tydliggjorde skillnader

Två timmar ”Agenda” på söndagskvällen – tack vare en genomtänkt struktur för programmet blev det en givande genomgång.

Pedagogisk forskning söker svar på enkla frågor, men med forskarnas försiktighet att uttala sig tvärsäkert kan det bli jobbigt att hänga med. Uppenbarligen var det ”tillsagt” att hålla allt på en begriplig nivå. Inledningen till varje avsnitt blev en bra grund att gå vidare med frågor till åtta skolpolitiker.

Och skoldebatten blev aldrig tjatig, tack och lov. Det fanns en enkel regel som följdes av alla: Säg vad du vill, lyssna på de andra, och ännu en gång – håll dig till det som du och ditt parti vill föra fram.

Friskolan fanns med under hela kvällen. Där går skiljelinjen. Även om skolminister Lina Axelsson Kihlblom säger sig stå fast vid kongressbeslut, så tar hon inte nästa steg än. En blick i regeringens förteckning över kommande propositioner förklarar. Om en månad, 22 mars, ska det komma inte mindre än tio propositioner från utbildningsdepartementet, däribland ”Ökad likvärdighet för huvudmän”.

Den elfte propositionen kommer den 31 mars, den ska också behandlas av riksdagen innan sommarpausen och valet den 11 september: ”En likvärdig skola för barns lika möjligheter”.

Annika Hirvonen (MP) och Daniel Riazat (V) markerade att man vill söka ett avgörande besked. Riazat hänvisar till Vänsterpartiets begäran om en folkomröstning. För MP gäller ett utskottsinitiativ som behandlas av riksdagens utbildningsutskott tisdag 22 februari: ”Förslag till utskottsinitiativ om att utreda hur vinstutdelande aktiebolag kan förbjudas som huvudmän för skolor och förskolor, samtidigt som idéburna skolhuvudmän värnas”.

Skolministern säger att det är på valdagen det avgörs.

Tre partier tillsammans? Inte idag, inte än.

Däremot är det de andra fem som har mycket gemensam.

Däremot är det de andra fem som har mycket gemensamt. Det förvånar – en rad opinionsundersökningar visar att partierna inte är i takt med de egna väljarna och sympatisörerna.

Utbildningspolitik är ingen fråga som avgörs långt ifrån oss. Vänsterpartiet Vänersborg är mycket aktivt på hemmaplan, i barn- och utbildningsnämnden och i direktionen för Kunskapsförbundet. Idag – och förhoppningsvis också i framtiden.