Socialtjänsten

Olika tolkningar vid socialtjänstens stödinsats

Förtroendevalda med uppdrag i socialnämnden befinner sig i en svår situation. I grunden finns lagstiftningen som reglerar socialtjänstens verksamheter. En stor, mycket stor mängd lagtexter – därutöver har olika sätt att tillämpa lagen prövats i domstolar, flera gånger om.

Fritidspolitikernas behov av att kunna ”lita” på sin förvaltning är stor. Men visst förs det inte sällan fram kritiska frågor. Och det förekommer avvikande uppfattningar som dokumenteras i beslutsprotokollen.

I medierna redovisas på senare tid kritiska undersökningar där socialtjänstens tolkning av och hänvisning till lagtexter ifrågasätts.

svt publicerar idag en undersökning som visar att socialtjänsten i ”130 kommuner nekar bistånd till den som hyr svart – Regelvidrigt!

En bra beskrivning med flera röster som återger olika uppfattningar om vad som anses vara rätt.

Hur gör man i Vänersborg, i kommunerna kring oss? Säger man: Ja, vi nekar bistånd! eller : Nej, vi har inte samma krav, eller hänvisar man till andra lagkrav?

Vänersborg svarar JA: ”Vi beviljar normalt sett inte ekonomiskt bistånd till boendekostnad i andrahand som inte är godkänd av hyresvärd/bostadsförening. Enligt gällande rättspraxis har nämnden möjlighet att begära in handlingar som styrker att uthyrningen är godkänd. Detta utifrån att det inte är tillåtet att hyra en bostadslägenhet i andra hand utan fastighetsägarens eller hyresnämndens godkännande.”

Trollhättan säger NEJ: ”Vi gör en individuell bedömning kring rätten till bistånd även vid otillåten andrahandsuthyrning. Vi uppmuntrar dock alltid till att lösa en godkänd uthyrning och ser att problemet inte varit så utbrett som befarat på orten.”

Uddevalla säger JA: ”Vi kräver godkänt andrahandskontrakt till följd av den nya lagstiftningen om underrättelseskyldighet från juni 2021 och som finns i folkbokföringslagen. Uppgifterna ligger till grund för utbetalningar från välfärdssystemen. Det är viktigt att arbeta för att minska felaktiga utbetalningar och för att motverka en ”svart” bostadsmarknaden Vi följer även Kammarrättens domslut.”

Mellerud svarar: ”Vi kräver giltigt andrahandskontrakt som är godkänt av fastighetsägaren. Det krävs giltigt andrahandskontrakt för att ansöka om bostadsbidrag. Den enskilde är skyldig att söka de bidrag som finns att söka, då ekonomiskt bistånd är en komplettering till annan inkomst och andra bidrag.”

Grästorp säger NEJ: ”I den händelse frågan uppkommer får bedömning göras i det enskilda fallet, beroende på förutsättningar till annat boende. Under en rimlig övergångstid för att skaffa en annan bostad bör personen erhålla bistånd om förutsättningarna i övrigt är uppfyllda.”