Skoldebatt

Ordning i skolan – flera välvalda ord

Igår ordnades i riksdagen en ”särskild debatt om bristande trygghet i skolan”.

Liberalerna hade begärt debatten – och deras företrädare Roger Haddad fick upprepade gånger höra frågan: ”Med tanke på att det var just Liberalerna som ansvarade för skolan under Alliansregeringens tid – är ni fri från skuld?”

Nu kan man se hela debatten i efterhand på riksdagens webb-TV, där finns också länken till snabbprotokollet om man hellre vill läsa alla anföranden och replikskiften, 46 i antal.

Här några citat, ett subjektivt urval. Vänsterpartiet har ju länge talat om marknadsskolans negativa påverkan på det svenska skolsystemet. Debatten visade nu att flera talare tog upp tråden,  här citat som borde locka till att ta del av hela debatten.

Statsrådet LINA AXELSSON KIHLBLOM: ”På vissa skolor samlas elever med stora utmaningar i samma klasser. Där är det svårt att lyckas med uppdraget. Skolsegregationen slår hårt. Det finns skolor som behöver mer pengar. Vissa skolor väljer sina elever för att slippa svårare elever. Vissa andra skolor måste ta emot alla elever som flyttar in i området samma dag som de flyttar in. De skolorna får lika mycket skolpeng som de skolor som väljer bort elever och som inte har ett skolpliktsansvar. Det är omoraliskt, orättvist och ett svek mot lärare och rektorer, som behöver resurserna för att lyckas i sitt uppdrag. Regering och riksdag skjuter i dag till coronamiljarden till lärare, vikarier och stöd, men lika mycket eller mer försvinner ut i vinster. Ingen vet egentligen till vem.”

”Men ska vi lyckas ännu bättre måste också stöket på skolmarknaden, som gjort lärare till servicepersonal utan befogenheter gentemot vårdnadshavare och elever, upphöra. Allt hänger nämligen ihop. Elever är inte kunder som alltid har rätt. Vi måste återta den demokratiska kontrollen över ordningen i skolan.”

RICHARD JOMSHOF (SD: ”Elever som inte fungerar i skolsituationen ska flyttas. De ska flyttas till jourklasser. Det ska vara regel, inte undantag. Elever som utgör en allvarlig fara ska stängas av och få särskild undervisning på statliga pliktskolor.”

”Skolan ska genomsyras av sund moral och svenska värderingar.”

ANNIKA HIRVONEN (MP): ”Vi måste se till att skolan inte är en marknad och att ingen förälder eller elev betraktar sig som en kund och föreställer sig att man alltid har rätt.”

DANIEL RIAZAT (V): ”Vänsterpartiet vill ge skolan mer resurser. Vi vill även se en systematisk förändring som är bortom marknadslogik och new public management. Det är viktigt att förbättra lärarnas och hela skolpersonalens arbetsvillkor, dels för att motverka bristen på lärare och andra yrkesgrupper i skolan, dels för att se till att alla barn blir sedda i skolan. Trygga barn blir också lugnare barn.”

Sista ordet gick till skolansvarig statsråd LINA AXELSSON KIHLBLOM: ”Jag avslutar med frågan: Varför sålde vi lärarna på skolmarknaden?”