Arbetsförmedlingen

Jag hör frågan. Något som är fel?

Arbetsförmedlingen finns inte längre i Vänersborg.

Den finns i Trollhättan. Man kan träffa någon personal därifrån här i Vänersborg, på Kronogatan 12,  tisdag och torsdag 10:00 – 16:00.

Låter bra, eller?

Inte bra tycker vi. Vid tre tillfällen har vi efterlyst vad kommunledningen i Vänersborg anser.

2019-04-24 Interpellation till ordföranden i socialnämnden: Hur påverkas socialnämndens verksamhet?

Socialnämndens ordförande svar.

2020-11-18 Interpellation till kommunstyrelsens ordförande:  Vad är kvar av ”Arbetsförmedlingen” i Vänersborg?

Kommunstyrelsens ordförandens svar.

2021-03-17 Interpellation till kommunstyrelsens ordförande: Arbete, arbetsmarknad, arbetsförmedling, arbetslöshet

Kommunstyrelsens ordförandens svar.

Vänsterpartiet replikerade.

I torsdags var det frågestund i riksdagen. Vänsterpartiets Ciczie Weidby ställde en fråga till ansvarig statsråd, arbetsmarknadsministern Eva Nordmark:

Trots att januariavtalet har fallit fortsätter regeringen arbetet att reformera Arbetsförmedlingen enligt Centerns önskemål. AF ska fortsätta att ha myndighetsansvaret för arbetsmarknadspolitiken, men matchande och rustande insatser ska i huvudsak utföras av privata aktörer på uppdrag av myndigheten. En genomgång av remissvaren från Arbetsmarknadsdepartementets promemoria med de lagförslag som regeringen bedömer behövs för att fortsätta reformeringen visar på en omfattande kritik från expertmyndigheter, kommuner och fackförbund. Enligt IFAU är det märkligt att en så om fattande reformering kan genomföras utan en noggrann analys av effekter och kostnader. Av de kommuner som har beretts möjlighet att inkomma med remissvar är majoriteten mycket kritiska. Varför vill Eva Nordmark genomföra en reformering av Arbetsförmedlingen som varken har stöd i forskningen eller stöd hos en majoritet av remissinstanserna?”

Eva Nordmark svarade:

Vi behöver fortsätta att reformera Arbetsförmedlingen och utveckla arbetsmarknadspolitiken. Det råder inget tvivel om att arbetsgivare på ett mer effektivt och snabbare sätt måste hitta den kompetens de behöver för att kunna anställa, och människor behöver rätt insatser för att komma i arbete snabbare. Vi har fått in mycket synpunkter, vilket jag välkomnar. Det här är ett viktigt underlag inför det att regeringen kommer att återkomma till Sveriges riksdag med de nödvändiga lagförslag som frågan gäller. Givetvis handlar det också om att kunna satsa i budget och lämna nya uppdrag till Arbetsförmedlingen. Den ska finnas i hela vårt avlånga land och spela en stor roll för att arbetsmarknadspolitiken ska funka i hela landet.”

Tja!