Budget 2023

Illavarslande belopp

Vart fjärde år samma sak. Alla partier förbereder sig på valrörelsen. Kampanjer förbereds, valprogram utarbetas, tidsplanen spikas.

Och så alla prioriteringar – vad är det som skall sättas främst på listan över allt som skall hinnas med under den kommande mandatperioden. Förresten – vad är det som inte hanns med från den gamla listan, och varför inte?

Politiska partier må planera som bäst, i kommunhuset hanterar förvaltningen den grå vardagen. Och när man möts i början av sista året av den fyraåriga mandatperioden, då bemöts drömmen om den ljusa framtiden abrupt av den bistra verkligheten.

Kommunstyrelsen sammanträder 26 januari. Ärendelistan och handlingar blir offentliga i mitten av kommande vecka. Det borde vara ett rejält paket. Följer man inkommande ärenden i webbdiariet så vet man ungefär vad som tas upp.

De flesta nämnder och förvaltningar har under hösten 2021 tagit fram ett eget underlag som kommunstyrelsen skall sammanställa – ”Lokalförsörjningsunderlag 2023-2032”.

Befolkningen i Vänersborg växer nu tämligen snabbt under ett antal år framöver. Det är bara att se sig omkring, överallt byggs nya bostäder. Och då ankommer det på kommunen att se till att nya lokaler finns, för skolan och förskolan i första hand. Men en växande och åldrande befolkning ställer också krav på socialtjänsten, på särskilda boenden.

Så tillkommer underhållet av befintliga lokaler, biblioteket byggs om, kommunledningen vill ståta med en ny sessionssal, taket på Arenan håller inte längre …

Bläddrar man genom nämndernas underlag, så anar man att detta ärende på kommunstyrelsens första sammanträde kommer att kännas oerhört tungt. Anmälda behov lär flera gånger om överstiga det som ekonomikontoret kan ställa till förfogande.

Förmodligen stannar kommunstyrelsen vid att notera till protokollet att man tagit del av informationen.

Redan dagen efter möts ett flertal av kommunstyrelsens politiker till nästa övning – då möts man som budgetberedning.  Budgetberednings uppgift är att förbereda ett beslut i kommunstyrelsen 23 februari.  Det gäller ”Beslut budgetramar 2023”.

I rambeslutet handlar det mest om finansieringen av verksamheten, där kostnaden för personalen är den tyngsta posten. Alla förhoppningar och förväntningar att beslutet borde ta hänsyn till allt som behöver förbättras och förstärkas, även anpassas till nya lagar och demografiska förändringar, kommer då att stå sig slätt.

Lokalförsörjningsunderlaget har lagt sordin på alla drömmar.
Investeringsbehovet för tillkommande lokaler och anspråk på underhåll av kommunens befintliga lokaler har tömt plånboken.

Eller?