Sjukvården

Är sjukvården en fråga för kommunen?

Egentligen inte, fast ett korrekt svar är att kommunens socialtjänst ”på delegation” utför en rad insatser. Framförallt i äldreomsorgen, såväl i hemtjänst som på särskilda boenden, växer antalet arbetsuppgifter.

I huvudsak ligger sjukvården dock i regionens ansvar. För oss i Vänsterpartiets lokalförening betyder det mycket att hålla god kontakt med partiets förtroendevalda i regionfullmäktige.

Vad är på gång? Strax innan årsskiftet kom en motion som tar upp vårdens växande orättvisor – den privata sjukvården breder ut sig och ingen tycks villig att på allvar sätta stopp.

Här inledningen till Vänsterpartiets motion till regionfullmäktige i Västra Götaland:

”Vi var många som hade stora förhoppningar på utredningen om ökad tydlighet och krav om privata sjukvårdsförsäkringar. Utredningen skulle äntligen opartiskt beskriva de undanträngningseffekter som skapas av privata sjukvårdsförsäkringar och föreslå hur det ska kunna säkerställas att patienter med privata sjukvårdsförsäkringar inte kan få snabbare tillgång till vård eller bättre vård. Tyvärr har utredningen brutit mot sina direktiv. Forskaren John Lapidus kallade i en debattartikel utredningen för ”ett 500-sidigt försvar för att det ska fortsätta vara så” att ”patienter tillåts gå före i vårdköer”. Utredningen definierar inte
problemet och föreslår heller inte skarpa förslag för att säkerställa vård efter behov. Utredningen pekar ändå på behovet av en diskussion om den etiska plattformen kopplat till privatfinansierad vård.”

Här länken till hela motionen

Debattartikeln i SvD som nämns i motionens ingress.