Kollektivtrafik

Är kollektivtrafik en fråga för kommunen?

Det korta svaret är: Både ja och nej.

Absolut ja, när det gäller Seniorkortet 75+ eller 65+. Vår motion om att Vänersborg skall erbjuda avgiftsfri kollektivtrafik från 65+ kommer att dras i långbänk. Kommunledningen vågar nog inte att säga ”Nej” – beskedet blir att ”utredning pågår” eller något liknande.

I övrigt är kollektivtrafik något vår kommun kan ha många synpunkter på, men besluten ligger oftast ”högre upp”. Kommunalförbundet Fyrbodal, regionen Västra Götaland, regionens kollektivtrafiknämnd och styrelsen för Västtrafik – det är här samordningen sker och avgörande beslut klubbas.

Därför är det viktigt för oss i  Vänsterpartiets lokalförening att hålla nära kontakt med partiets representanter i Västra Götalandsregionen.

Deras hållning i frågor om vad som behöver ske för att utveckla kollektivtrafiken framgår tydligast av budgetmotionen från juni 2021. Här avsnittet:

En tillgänglig och utbyggd kollektivtrafik

Vi i Vänsterpartiet vill ha en kollektivtrafik med bra linjesträckningar, hög turtäthet och låga biljettpriser. Det är en förutsättning för att så många som möjligt ska kunna välja buss, båt, tåg, spårvagn eller anropsstyrd taxi som ett gott alternativ till egen bil. Kollektivtrafiken är Västra Götalandsregionens viktigaste pusselbit i att ta ansvar för att uppnå målen i Klimat 2030 om koldioxidutsläpp.

Västtrafik AB ansvarar på uppdrag av Kollektivtrafik-nämnden för kollektivtrafiken i Västra Götalandsregionen. När vi inte har pandemi görs drygt en miljon resor med Västtrafik en vanlig vardag. Pandemin har haft stor påverkan på kollektivtrafiken. Betydligt färre reser kollektivt, samtidigt som all trafik hålls igång för att minska trängseln och på vissa håll förstärks trafiken för att undvika trängsel.

Det är samhällsekonomiskt positivt om fler, nu och i framtiden, väljer att gå eller cykla till jobb, skola eller fritidsaktiviteter. Samma sak gäller om fler har möjlighet att i högre utsträckning jobba hemifrån Men vi i Vänsterpartiet anser att det efter pandemin är angeläget att verkligen satsa på kollektivtrafiken. Vi måste få tillbaka alla dem som valt att resa med egen bil i högre utsträckning och vi måste locka nya kollektivtrafikresenärer. Det är nu läge att minska den trängsel som var vardag i kollektivtrafiken i Göteborg innan pandemin. Det är läge att förstärka alla de pendlingslinjer som har potential att få fler resenärer med nya zonsystemets biljettpriser. Det finns också stora möjligheter att utöka anropsstyrd trafik på helger och kvällar. Närtrafik/ anropsstyrd trafik ska utvecklas till att bli ett alternativ till att ha bil, eller ett alternativ till en andrabil, på landsbygden. Vi vill också att möjligheterna att ta med sig cykel i kollektivtrafiken förbättras. Vi ser gärna att sommarlovskortet med fria resor för unga till och med gymnasieålder återkommer.

Klimat 2030 och koldioxidbudgeten innebär att koldioxidutsläppen behöver minska med genomsnittligt      16 % om året till och med år 2040. Det är en hög målsättning, men det är vad som krävs om vi i Västra Götaland ska ta ansvar för vår del av världens utsläpp och nå
målsättningarna i Parisavtalet om att begränsa jordens uppvärmning. Det viktigaste vi kan göra som förtroendevalda i regionen för att uppnå målet, är att få fler att välja fossilfri kollektivtrafik istället för resa i fossildriven bil. Vi var på god väg att uppnå fördubblingsmålet innan pandemin slog till. Målet är att fördubbla antalet resor i
kollektivtrafiken från år 2006 till år 2025. Nu är det läge att omorientera för att hitta nya sätt att nå målet. Sortimentet av biljetter behöver ses över och anpassas efter en ny tid. Vi har i en motion föreslagit utredning av en “tur-och returbiljett” till lägre pris än två enkelbiljetter, för att locka nya resenärer. Om många jobbar vissa dagar hemma och behöver resa till jobbet andra dagar, kan en biljett av typen 10 resdagar på 30 dagar till rabatterat pris vara attraktivt. Nya resebehov kommer att ställa krav på både nya linjesträckningar och nytänk kring biljetter.

Kollektivtrafiken ska vara tillgänglig oberoende av var man bor, och den ska fungera även om man har en funktionsnedsättning. Den ska vara tillgänglig genom att ha en linjesträckning och en turtäthet så att den fungerar för varierade behov av resor till arbete, skola eller 35
fritidsaktiviteter. Den kan byggas ut för att även fungera för ett aktivt friluftsliv så att resenärer når vandringsleder eller naturreservat. Inte minst är biljettpriset ett tillgänglighetskriterium.

För den som inte har råd att resa hjälper det inte om det finns många hållplatser eller är ingång i marknivå med rollator, för då kan man ändå inte åka med. Vi i Vänsterpartiet vill på sikt ha en avgiftsfri kollektivtrafik, för att klara det ser vi idag inga andra möjligheter än att staten bär en stor del av finansieringen för det. På vägen mot en avgiftsfri kollektivtrafik kan regionen ta ansvar för att erbjuda låga biljettpriser. Vi i Vänsterpartiet föreslår frysta biljettpriser 2022 i relation till 2021.

All trafik upphandlas i dag av Västtrafik. Det finns några klara nackdelar med upphandling.
Privata företag är vinstdrivande och konkurrerar samtidigt med varandra om att erbjuda låga priser för att få köra trafik. Det leder till att konkurrensmedlet tenderar att vara att
ge de anställda låga löner och stressig arbetsmiljö, och vi vill inte ha låga anbud när chaufförer och andra anställda betalar för det och även priset för att ge ägarna vinst. Det är dessutom juridiskt komplicerat och leder till många överklaganden och tunga processer. Avtalen tecknas långt i förväg och binder upp trafiken på ett oflexibelt sätt under flera år. Vi vill att Västtrafik istället bedriver trafiken i egen regi. För en mer flexibel trafik, för minskad
upphandlingsadministration och för bra arbetsmiljö och rimliga löner för den personal som då är regionens personal.

MÅL OCH PRIORITERINGAR
• Vi föreslår att regionen utvecklar kollektivtrafiken; bygger ut för att undvika trängsel i Göteborg, få bättre pendeltrafik mellan orter och göra kollektivtrafiken till ett attraktivt alternativ på landsbygden. Allt i syfte att återta marknadsandelar som kollektivtrafiken förlorat till privatbilismen under pandemin.
• Vi vill frysa biljettpriserna på 2021 års nivå, i syfte att få fler att välja kollektivtrafik.
• En viktig utveckling av mobiliteten är att öka möjligheterna att ta med cykel i kollektivtrafiken till exempel på bussar och tåg.
• För att kunna ta ansvaret för att ge personalen goda arbetsvillkor föreslår vi i Vänsterpartiet att trafiken körs i egen regi