Vänsterpartiet Vänersborg

Värdefulla uppslagsböcker

Vad är det egentligen som styr beslutsprocessen i en kommun?

I många kommuner finns ett givet utgångsläge. Det är kommunledningen som i början av den fyraåriga mandatperioden avger ett besked, en sorts regeringsförklaring: ”I vår kommun vill vi åstadkomma …”

Så är det inte i Vänersborg. En kommunledning med 20 av 51 mandat i fullmäktige arbetar med en överenskommelse som ingen utanför S, C och MP känner till. En bra gissning är att den viktigaste, kanske den enda punkten i avtalet, är att ”inordna sig i leden” och att ”inte ifrågasätta”. Ingen bra förutsättning för att med kraft leda utvecklingen i kommunen.

Det som styr tycks vara årshjulet, att saker och ting har sin givna plats under årets tolv månader och under dessa fyra år mellan ”valdagarna”.

I slutet på 2021 har samtliga nämnder, även kommunstyrelsen, tagit beslut om detaljbudgeten för 2022 och noterat hur förvaltningen har skissat på sin verksamhetsplan.

Alla kommunens inriktningsmål och nämndernas egna målsättningar finns nerskrivna. Hur man lyckats, det utvärderas senare, mycket senare.

I början av det nya året har årshjulet rullat vidare. Alla nämnder får nu veta hur presidiet, alltså ordförandena och förvaltningsledningar, förbereder sig på träffen med budgetberedningen i början av februari. Det gäller att få gehör för det som känns tufft: personalförstärkningar behövs, resurser saknas, nya lagar ställer högre krav, kommuninvånarna tycks aldrig sluta med att rikta högre förväntningar på verksamheten.

Många gånger finns bara en representant för ett parti på ett nämndssammanträde. Förtroendevalda från nio partier i Vänersborg trängs på ett begränsad antal platser.

Det är inte görligt att behärska alla frågor, det är svårt nog att behålla fokus på ett mindre antal viktiga punkter.

Här hjälper det om det finns ett gott samarbete i partigruppen. Förtroendevalda från samma parti men med plats i skilda nämnder kan bistå varandra med information, tips, goda råd och konkreta förslag.

Och så gäller det att inte släppa det egna centrala partiets riktning. Det måste ju finnas ett sammanhang som gör tydligt för väljarna att det finns alternativ. Hur aktiv var man under innevarande mandatperiod, hur trovärdiga är förslag för nästa period?

Vänsterpartiets förtroendevalda har en hel pärm med centrala underlag till sitt förfogande, uppslagsböcker som vem som helst kan bläddra i.

Det är underlag från riksdagens ”allmänna motionstid” hösten 2021. Vänsterpartiets riksdagsgrupp avvek markant från flertalet andra partiernas sätt att se på motionsskrivandet. Få i antal, oftast tämligen långa, och viktigast av allt: noggrant formulerade motiveringar.

Här är länken till årets uppslagsbok.