Miljö- och naturvård

Allmän miljö- och naturvård

Vänsterpartiet Fyrbodal representeras i riksdagen av Elin Segerlind. Hon är Vänsterpartiets ledamot i riksdagens miljö- och jordbruksutskott.

Igår debatterades utskottets betänkande 2021/22:MjU1 ”Allmän miljö- och naturvård”. Där samlas alla statliga anslag för utgiftsområdet 20. Även här gäller det alternativa budgetförslaget från M, KD och SD, ett förslag som skiljer sig från budgetpropositionen som utarbetades av S och MP.

Elin Segerlind anförde:

”Hela Sverige ska ju vara med i omställningen. I våra städer har vi möjlighet att göra stora förändringar snabbt för att till exempel minska biltrafiken, så låt oss börja där! Sveriges städer har stor potential att följa den globala trenden och bygga transporteffektiva städer som minskar utsläppen och stärker jämlikheten.
Genom konsekventa satsningar som minskar utrymmet för bilismen kan vi skapa en mer jämlik tillgång till det offentliga rummet och ge alla rätt till tillgängligt och hållbart resande. Det kommer att gynna alla, men särskilt dem med låga inkomster.”

”Utsläppen behöver minska betydligt snabbare än vad som för närvarande sker i Sverige och i hela världen. Investeringsstöden behöver öka för att åstadkomma de systemskiften som krävs i hela landet för att nå klimatmålen. För ny teknik behöver marknaden statliga insatser i form av riskdelning och finansiering för att investera i de fossilfria lösningarna. Inte minst inom transportsektorn finns ett stort behov av investeringar i dessa lösningar.
Vänsterpartiet föreslår därför ett ökat riktat stöd för
medfinansiering av klimatinvesteringar jämfört med de föreslagna nivåerna och utöver nuvarande Klimatklivet.”

Anförandet i sin helhet finns här.

Hela debatten kan ses i efterhand på riksdagens webb-TV, där finns även länken till snabbprotokollet.