Gruppmöte

Ikväll sista gruppmötet 2021

En vecka innan fullmäktiges sammanträden kallar Vänsterpartiets gruppledare till möte. Alla partimedlemmar med uppdrag som förtroendevald i kommunen eller regionen förväntas finnas på plats. I övrigt är det fritt fram för alla medlemmar i partiet att närvara.  Sympatisörer som inför en ansökan om medlemskap vill kolla upp ”vilka vi är” eller andra som kanske har ett speciellt önskemål, t ex att någon av oss bör ta upp en viss fråga i någon nämnd, är alltid välkomna.

Gruppmötet i vår lokal på Kronogatan 2 börjar kl 18:30.

Årets sista sammanträden – i tisdags var det byggnadsnämnden, igår miljö- och hälsoskyddsnämnden, idag torsdag samhällsbyggnadsnämnden. För dessa tre nämnder sker en avrapportering om ”vad som hände, vad vi andra bör känna till”.

På onsdag 15 december sammanträder kommunfullmäktige för sista gången i år. Exempel på frågor som vi diskuterar är: I vilka ärenden avser vi att delta i debatten, vilka yrkanden har vi, vem förbereder vilket anförande, är vi eniga om alla beslutsförslag eller behöver vi fördjupa oss mera innan sammanträdet ?

På torsdag sammanträder sedan socialnämnden, på fredag kultur- och fritidsnämnden och sist av alla, måndag 20 december barn- och utbildningsnämnden.

För alla nämnder väljer våra ledamöter ut ärenden som alla behöver ha information om, andra punkter där ledamöterna känner det extra angeläget att förankra ett ställningstagande i hela gruppen.

På kommunens hemsida finns redan möteskalendern för 2022. Det kommunala arbetet följer ett årshjul. Vissa punkter kommer alltid upp i december, andra förslag och beslut finns med på första mötet efter årsskiftet.

Fullmäktige beslutade redan i juni 2021 om mål- och resursplanen för 2022. Nu är det nämndernas ansvar att tillstyrka förvaltningarnas förslag kring hur detaljbudgeten skall se ut. Samtidigt informerar alla förvaltningar den egna nämnden om verksamhetsplanen.

Båda dokumenten är en aning känsliga. I regel hade ju nämnd och förvaltning en förhoppning om att fullmäktiges beslut i juni skulle visat förståelse för behovet om en resursförstärkning. När det inte blev så, så får nämnd och förvaltning komma tillrätta med det, fullmäktiges beslut gäller. Men i texterna finns det nu ”mellan raderna” budskapet om att framöver måste det finnas bättre förståelse.

Redan två månader senare, i februari 2022, är budgetberedningen igång med att förbereda för ett budgetbeslut som gäller 2023.

Kommande år avviker årshjulet något – även om budgetbeslutet åter fattas redan i juni 2022. Valresultatet kan föra med sig att kommunledningen skiftar. Då kan ett nytt beslut tas i november.

S och C och MP för alltid? Nej, det tror inte vi på.

Kanske tar någon upp frågan ikväll. Men då behöver vi inte ta någon omröstning. För även om Vänsterpartiet går att lita på, nu och även efter september 2022, så är vi många som tycker att tiden är inne att vi lämnar rollen som oppositionsparti. Vi har så många och så kloka tankar om mycket som kunde vara bättre i Vänersborg. Återstår att se om vi kan övertyga väljarna i Vänersborgs kommun.