Sjukförsäkringen

Hur blev det nu med sjukförsäkringen?

Vänsterpartiets ordförande Nooshi Dadgostar skriver:

Många har hört av sig till mig och varit oroliga för vad som hände med de förbättringar av sjukförsäkringen som Vänsterpartiet fått igenom, när regeringens budget föll. Därför vill jag vara tydlig: dessa förbättringar riskerade aldrig att försvinna och nu kommer de att genomföras. De har redan röstats igenom riksdagen.
För den som har sjukpenning, sjuk- eller aktivitetsersättning kommer det bli mer pengar att leva på. Dessutom blir det lättare att kvalificera sig för sjukpenning. En viktig förbättring. Den som är sjuk ska inte misstänkliggöras. Detta är vad som införs efter årsskiftet:
➞ Bättre ekonomi för den med sjuk- eller aktivitetsersättning
• Garantiersättningen höjs med drygt 1000 kr per månad för den med sjuk- eller aktivitetsersättning.
• Taket i bostadstillägget höjs till 7 500 kr och kommer att ligga på samma nivå som för ålderspensionärer.
• Den extra skatt som personer med sjuk- eller aktivitetsersättning har betalat försvinner.
• Fler ska få rätt till sjukersättning. Detta innebär att personer med sjuk- eller aktivitetsersättning sammanlagt kan få som högst mellan 2 240 och 2 770 kronor mer varje månad.
➞ En ny trygghetspension införs
Du som är äldre och utsliten efter ett långt arbetsliv ska ha en trygghet även om du inte klarar av att jobba fram till ordinarie pensionsålder. Därför ser vi till att det blir lättare för äldre att få sjukpenning och sjukersättning.
➞ Det blir enklare att få sjukpenning och taket höjs
• Genom att flera lagändringar genomförs kommer det bli enklare att få sjukpenning.
• Taket i sjukpenningen höjs, så att fler får en högre ersättning. Det innebär att minst 70 procent av löntagarna kan få ersättning i relation till sin inkomst. I genomsnitt ökar sjukpenningen för de personer som berörs med ca 9 200 kronor per år. Majoriteten av dem som omfattas är kvinnor.
➞ Försäkringskassan
Regeringen har också sagt att dom gått oss till mötes om kravet på ett tydligare regleringsbrev till försäkringskassan och en översyn för att ge dom som blivit utförsäkrade under åren med en dåligt fungerande sjukförsäkring upprättelse. Att läkarintyget ställning ska stärkas och att ingen ska kunna hamna mellan stolarna för att försäkringskassan gör en bedömning och arbetsförmedlingen en annan. Här kommer Vänsterpartiet att ligga på så att det som utlovats också blir verklighet.
Nu fortsätter arbetet med att förbättra sjukförsäkringen. Sjukförsäkringen ska ge ekonomisk trygghet till den som är för sjuk för att arbeta och möjligheter till rehabilitering för återgång i arbete. Människor ska inte nekas den ersättning de har rätt till. Det finns mycket kvar att göra. Men jag är glad att vi nått en bit på vägen.