Kulturutskottet

Inte lätt att förstå

Regeringens budgetproposition avvisades i onsdags och det alternativa förslaget från M, SD och KD vann omröstningen,  Nu vet vi vad som gäller. Enkelt, eller hur?

Nej, enkelt är det verkligen inte. Beslutet gällde ramarna endast. Ramarna för utgifter i 27 olika utgiftsområden.

Nu ankommer det på riksdagens 15 utskott att ta ställning till hur den anvisade ramen skall finfördelas inom varje utgiftsområde. Utskottens arbete redovisas i ett antal betänkanden, ett för varje område, och sedan följer hela riksdagens beslut kring alla förslag från utskotten.

Allt måste avklaras under december, innan ledamöterna reser hem på jullovet.

Två dagar innan den ”stora” budgetomröstningen dök det alternativa och segrande förslaget från M, SD och KD upp, Det blev då bråttom att skriva om en mängd texter. Alla förberedelser hade ju gjorts under förutsättning att regeringens proposition skulle gälla, andra partiernas markeringar skulle finnas med som reservationer.

C hade visserligen varit med om budgetförhandlingarna men ställde sig i slutet ”vid sidan om”. S+MP-propositionen var nu förslaget från ”minoriteten”. Någon dag senare blev även MP ett oppositionsparti.

Detta behöver man vara medveten om när man läser alla betänkanden som skall behandlas. De första tre är idag aktuella för beslut i riksdagen:

I morgon torsdag ett fjärde betänkande:

I detta betänkande från Kulturutskottet behandlas utgifter inom utgiftsområdet 17. Här fanns regeringens ramförslag för utgifter om totalt 16 210 miljoner kronor, i vardagligt tal lite mer än 16 miljarder alltså.

Alternativet från M, SD och KD då? I stort accepterades propositionens samtliga förslag – och därutöver ytterligare 45 miljoner för 2022.

”Dock har regeringen förbisett scouterna i sitt förslag i budgetpropositionen för 2022, trots att deras verksamhet är särskilt viktig nu, då många barn och unga ökat stillasittandet och skärmtiden under pandemin och nu behöver möjligheter att åter ta del av föreningsliv, gemenskap och en aktiv fritid. För att flera barn och ungdomar ska få tillgång till friluftsaktiviteter genom scouterna ställer sig utskottet bakom det gemensamma förslaget från Moderaterna, Sverigedemokraterna och  Kristdemokraterna som innebär en förstärkning med 20 miljoner kronor till anslaget 12:3 Särskilda insatser inom ungdomspolitiken.”

”Coronapandemin har satt ensamhetsproblematiken i blixtbelysning, i synnerhet bland äldre. Ofrivillig ensamhet, isolering och självisolering har påverkat äldres tillvaro på ett mycket kraftigt sätt. Ofrivillig ensamhet och isolering leder till ökad risk att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar, demens och depression och leder till mer fysisk smärta. Förutom mänskligt lidande orsakar det ökade kostnader i form av ett ökat behov av sjukvård och omsorg. Trots detta väljer regeringen att avsluta den satsning som riktats till de av civilsamhällets organisationer som arbetar med att motverka ensamhet hos äldre. Utskottet ställer sig bakom det gemensamma förslaget från Moderaterna, Sverigedemokraterna och Kristdemokraterna som innebär att denna satsning förlängs och att anslaget 13:5 Insatser för den ideella sektorn tillförs 25 miljoner kronor till föreningar och organisationer vars verksamhet syftar till att bryta äldres ofrivilliga ensamhet och isolering.”

Så ser det ut för utgiftsområdet 17 – en mängd andra förändringar är dock av betydande och allvarlig karaktär. Dessa lär vi får höra om många gånger under den kommande valrörelsen.

Vänsterpartiet då? I slutomröstningen den 24 november röstade Vänsterpartiets ledamöter på regeringens förslag, såväl avseende ”Riktlinjerna för den ekonomiska politiken och budgetpolitiken” som för själva ”Rambeslutet – utgiftstak, utgiftsramar och inkomsterna i statens budget”.

Därmed är utrymmet för Vänsterpartiets företrädare begränsat för att ge uttryck för sin egen uppfattning. Invändningar mot det vinnande förslaget från M, SD och KD kan skrivas som reservationer. Avvikande uppfattning på punkter som inte ändrades av högerpopulisterna, där alltså regeringens förslag gäller, men där Vänsterpartiet hade annan ingång, kommer till uttryck i särskilda yttranden.

Vasiliki Tsouplakis text i kulturutskottets betänkande är väl formulerat, ett bra stöd för våra lokala företrädare i kultur- och fritidsnämnden och även andra nämnder i Vänersborg.