Riksdagen

Nooshi Dadgostars anförande i riksdagen idag

Här länken till protokollet och till webb-TV med alla inlägg vid statsministeromröstningen.

Nooshi Dadgostars anförande kan du se här.  Citaten ”saxades” från snabbprotokollet.

”Politisk prestige och arrogans är inte välgörande för demokratin. Ibland måste man acceptera verkligheten, kavla upp ärmarna och komma överens – även om man står långt från varandra.”

”Det har varit en svår mandatperiod, och nu behövs politisk stabilitet. Sverige har stora samhällsproblem som behöver lösas. Vänsterpartiet är, och har hela tiden varit, pragmatiskt och samarbetsinriktat. Man kan inte bestämma allt – som ett 8-procentsparti. Det inser Vänsterpartiet. Men vi har hävdat det självklara, nämligen att de som släpper fram en regering måste kunna komma överens om en helhet alla kan acceptera.”

”För Vänsterpartiet är valet enkelt. Vi ser fram emot ett fortsatt konstruktivt samarbete och förhandlingar med den nya regeringen, för att göra Sverige till ett bättre och tryggare land att leva i för alla. Sverige kan bättre. Politiken kan förändra. Det spelar roll vad du röstar på. Vi måste inte fortsätta att montera ned den svenska välfärden.”