Manifestation

Till minne av Kristallnattens offer – ljusmanifestation mot Rasism

Antisemitismen och rasismen lever än. Politiska rörelser som nyss var spöklika ekon från det förgångna marscherar idag in i politikens finrum i de flesta länder i Europa. Detta sker också i Sverige. När hatet normaliseras så ökar också förföljelserna, och det räcker därför inte att vi minns Kristallnatten. Att minnas är att ta upp kampen mot antisemitism, rasism och nazism här och nu. För vi får aldrig någonsin låta förintelsen ske igen.
I november 1938 mördades och misshandlades judar över hela Nazityskland, deras hem och synagogor stacks i brand och omvärlden blundade. Novemberpogromerna kom att bli ett avgörande steg mot nazisternas försök att utrota Europas judar, romer, funktionsnedsatta, homosexuella och oppositionella. Kulmen på pogromerna var natten mellan 9 och 10 november, den så kallade Kristallnatten.
Vi träffas i morgon tisdag kl 17 i lokalen (Kronogatan 2) för att hämta ljus och skriva plakat. Kl 18 samlas vi vid gågatekrysset för att tända ljusen och samlas kring budskapen:
Bekämpa antisemitism och all rasism!
Inga fler kristallnätter!
Försvara människovärdet!