Sjukförsäkring

Rätten till en rättvis sjukförsäkring

Ida Gabrielsson är Vänsterpartiets ledamot i riksdagens socialförsäkringsutskott. Hon förde partiets talan igår när utskottets betänkande SfU5 ”Angiven yrkesgrupp – åtgärder för en begriplig sjukförsäkring” debatterades.

Otaliga är berättelserna om människor som känner sig lurade när sjukdom eller ett olycksfall drabbar. Var finns samhällets stöd när det behövs som mest?  Försäkringskassans obegripliga beslut har förvånat. Orättvisorna har drabbat grymt.

Var det nu den stora förändringen skulle komma? Nej, det var det inte – i bästa fall en antydan till ett erkännande att något måste hända.

Här några citat från Ida Gabrielssons anförande:

Det har tidigare lönat sig att arbeta, såväl genom höjda löner som genom rimliga pensioner och starkare socialförsäkringar. Men nu har vi i stället en arbetslinje som håller nere lönerna och ställer folk som drabbats av sjukdom eller funktionsnedsättning på bar backe. Pensionerna är låga. Det finns inga jobb, och de som får ersättningar har väldigt låga nivåer. Det här är ingen arbetslinje, utan det är en fattigdomslinje. Den hör inte hemma i den svenska modellen.”

”Det är inte värdigt ett land som Sverige att människor stretar på, går till jobbet, bidrar till samhället och genom avstått löneutrymme betalar in till sin egen sjukförsäkring bara för att när den väl behövs – efter en olycka eller plötslig sjukdom – få veta att det som de jobbat och slitit för inte längre gäller. Med en familj att försörja, räkningar att betala och mat som behöver stå på bordet är slaget obeskrivligt hårt.”

”Vi har länge sett hur saker och ting bara försämras, men det ska vi ändra på. Vi ska ta till-baka kontrollen och bygga Sverige starkt igen, med en fungerande sjukförsäkring. De som utförsäkrats ge-nom åren ska ha upprättelse.”

Länken till betänkandet, till debatten på webb-TV och till snabbprotokollet finns här.