Hemlöshet

Hemlöshet och ”Bostad först”

Lokaltidningen TTELA har denna månad haft flera artiklar som berör situationen för hemlösa invånare i Trollhättan och Vänersborg. Kommunfullmäktige och socialnämnden har uppmärksammat hur snabbt enskilda kan förlora sin egen bostad och hur lång vägen kan bli för att komma rätt igen. Nu finns det hopp om att det sker en kraftansträngning för att åstadkomma förändringar. Det kan inte hänga på socialtjänsten ensam, här behövs samverkan över flera förvaltningar och nämnder. Ideella organisationer kan inte heller förväntas lösa det mesta. Våra förtroendevalda måste vara konsekventa och följa upp med konkreta beslut, inte minst med finansieringen.

Vänsterpartiets riksdagsmotion ”Bostadspolitik, planering och byggande” beskriver i avsnitt 9 ”Hemlöshet – ovärdigt ett civiliserat samhälle” hur vi ser på nyckelrollen som Allmännyttan har, att vi stödjer modellen ”Bostad först” och att vi yrkar att regeringen får ett uppdrag ”att ta fram en nationell handlingsplan  med en nollvision för hemlösheten.”

Vänsterpartiets anslag i den egna budgetmotionen lyder: ”För att stödja kommuner som väljer att satsa på ”Bostad först”-metoden avsätter Vänsterpartiet 250 miljoner kronor i budgetmotionen för ändamålet”. Blir det många kommuner som fattar rätt beslut, behöver anslaget nog ses över.

P.S. TTELA haft vänligheten att publicera vår insändare ”Hemlöshet – politiken sover inte helt”.